Továbbra is pörög a sztrádaépítés

Év eleje óta több új autópálya-szakasz megépítéséről született döntés, és van olyan út, ahol a burkolat felújítása vált elengedhetetlenné. Összeszedtünk párat a tervezett és futó projektek közül.

Készül az M7-es új csomópontja

Még februárban Balatonfőkajár mellett letették az alapkövét annak az összekötő csomópontnak, ami az M7-es autópályát a 710-es főúttal köti össze. A 7,3 milliárd forintból megvalósuló beruházás várhatóan jövőre fog megvalósulni, és ennek során mintegy 3 kilométer hosszú besoroló sáv és egy különszintű csomópont is épül, ezek mellett továbbá közel 2 kilométernyi útszakasz, egy körforgalom, valamint egy kerékpáros felüljáró is készül.

M7 NIF

(Forrás: www.nif.hu)

Kovács Zoltán, Veszprém megye fejlesztési biztosa az útfejlesztéssel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy megszűnteti majd a térségben hétvégenként tapasztalható forgalmi dugót, megkönnyítve a közlekedést. Az elmúlt 3 és fél év alatt a megyében mintegy 80 kilométer út újult meg, jelenleg épül a várpalotai elkerülő, valamint fejlesztik a Győr és Pápa közti kétszer két sávos utat. A megyei utak egyre biztonságosabbá és közlekedhetőbbé válnak – hangsúlyozta Kovács Zolztán.

Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: az épülő csomópont jelentőségét növeli, hogy a későbbi M8-as autópályának is része lesz. Az építkezés kivitelezői a Duna Aszfalt Kft. és a Hazai Építőgép Kft.

Tovább épül az M30-as autópálya

Márciusban megkezdődött a Miskolc-Kassa közötti autópálya magyarországi szakaszának építése.  A Miskolcot a magyar-szlovák határon lévő Tornyosnémetivel összekötő 57 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi út uniós és hazai forrásból nettó 179,3 milliárd forintból készül el várhatóan 2021-re.

Az alapkőletétel alkalmából Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta: az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza a „Via Carpatia” terv része. A terv lényege, hogy az Európán áthaladó észak-déli közlekedési hálózat fejlesztésével kiépítsenek egy rövidebb útvonalat. Ezzel az úttal a Via Carpatia terv utolsó hiányzó magyarországi szakaszának építése megkezdődött. Az államtitkár elmondta, hogy közel tíz évet kellett arra várni, hogy egy ilyen hosszúságú autópálya-szakasz alapkövét letegyék. Ez az autópálya a térség két legnagyobb városa között teremt gyors összeköttetést, és fontos a felvidéki magyarságnak is – mutatott rá.

Hörcsik Richárd Abaúj és Zemplén, valamint Csöbör Katalin Miskolc és körzete országgyűlési képviselője egyaránt arról szólt, hogy ez a beruházás a térség szempontjából kiemelt, mert nő a régió versenyképessége, a közlekedés színvonala és biztonsága és javulnak az infrastrukturális feltételek.

Felújítás az M1-es autópályán

Két hete megkezdődött az M1-es autópálya nagyobb mértékű felújítása. A Magyar Közút közölte az MTI-vel, hogy 4,1 milliárd forintos hazai forrásból mintegy 14 kilométernyi teljes körű felújítás valósul meg. A kivitelezők először a fővároshoz közeli szakaszon kezdhették el az ideiglenes forgalomtechnika kiépítését, utána pedig a kivitelezési munkálatok is elindultak.

Felújítás az M1-esen

(Forrás:MTI)

Az első ütemben április 29-éig a 16-os és a 17-es kilométerszelvények között az M0-s autóút M1-es autópályához csatlakozásában 1-1 sávot zárnak le az M1-esen és az M0-áson is. A második ütemben április 30-ika és június 3-ika között a 16-os és 19-es kilométerszelvények között az M0-ás fonódó szakaszából egy sávot, az M1-es autópálya három sávos szakaszából a kapaszkodó és leálló sávot zárják le. A harmadik ütemben, június 4. és július 16. között ugyanezen a szakaszon az M1-es autópálya belső két sávja lesz lezárva, a kapaszkodósávos szakaszon ekkor 2 forgalmi sávon haladhat a forgalom.

A munkák ideje alatt ezeken a szakaszokon legfeljebb 60 kilométer/órás sebességgel lehet hajtani. A felújítás során a kapaszkodósávban új alapréteget fektetnek le, a haladó sávban kötő és kopóréteget cserélnek, míg az előző sávban kopóréteg cseréje mellett részleges a kötőréteg cserét is végeznek. A munkák befejezését követően augusztusig újabb, közel 12 kilométeres szakaszon indulnak el hasonló munkálatok.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezeken a munkákon kívül a Hegyeshalom és Budapest felé vezető oldalon is folyamatosan végez lokális és nagyfelületű javítási munkákat – közölték. A folyamatos munkavégzések miatt az autósok rendszeresen találkozhatnak az M1-es autópályán munkaterülettel és közlekedésbiztonsági okokból lezárt szakaszokkal is, ahol ütemezetten fognak beavatkozni a szakemberek.

További tervek az M1-esen

Az állami beruházó tervezőt keres az M1-es autópálya hatsávossá bővítésére, a jelenlegi kétszer két sáv helyett kétszer három áll majd az autósok rendelkezésére. Először Budapest és Tatabánya között készítik elő a fejlesztést, az első 45 kilométernyi út felújításának és bővítésének az előkészítésére másfél éve lesz a kivitelezőnek.

Az európai uniós közbeszerzési értesítőben megjelent tenderre május 18-áig lehet benyújtani a pályázatokat. A jelenlegi elképzelések szerint 2023 előtt nem lesz kész a kibővített út.

Forrás: MTI