Átadták a 3-as metró felújított déli szakaszát

Csütörtökön átadták a 3-as metró felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát.

Karácsony Gergely főpolgármester a megújult Határ úti állomáson azt mondta, a jövő, a középső szakasz felújítása még sok kérdést felvet, de fontos lépés történt annak érdekében, hogy a 3-as metró igazi, 21. századi szolgáltatása legyen minden budapestinek és minden itt járónak.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy a 3-as metró naponta félmillió embert szállít. A déli metrószakaszt 1975-ben kezdték építeni, tehát 45 éves technikát cseréltek le a felújítás során.

A déli szakasz felújítását 2019 tavaszán kezdték meg – idézte fel -, és nehezítette a munkálatokat, hogy azbesztet találtak az állomásokon, valamint a koronavírus-járvány közepette kellett megszervezni a szállításokat. Ennek ellenére a tervbe vett munkák határidőre befejeződtek – tette hozzá.

A 3-as metró november 6-áig a teljes vonalon közlekedik Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig, a középső szakaszon korábban lezárt állomásokon (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) azonban a továbbiakban sem áll meg.

A felújítás során a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca és a Határ út állomás letisztult és modern látványvilágot kapott, a megállók kényelmesebbek lettek. A négy állomáson 7200 négyzetméter új falburkolat készült, és 6700 négyzetméter járófelület újult meg. Az állomások utasforgalmi tere is teljesen megújult, egységes utastájékoztató rendszert építettek ki, a korszerű világítást 1563 új ledes világítótest biztosítja, és 364 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében 225 kamerát építettek be.

A megújult Pöttyös utcai állomás a 3-as metróvonal felújított déli szakaszán.

A megújult Pöttyös utcai állomás. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszert, valamint korszerű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszereket telepítettek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az elektromos berendezések ellátását biztosító új erősáramú kábelek hossza eléri a 355 kilométert.

A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, edzett fejű síneket építettek be, a korábbinál sűrűbb lekötésekkel, ezért az új pálya tartósabban elviseli az igénybevételt, és csökkennek a járművek által keltett zajok és rezgések is. 5,7 kilométer hosszon cseréltek vágányt és 26 kitérőt építettek át.

A déli szakasz korszerűsítése 2021 végéig a teljes körű akadálymentesítés megvalósításával folytatódik. Hamarosan a 3-as metróvonal középső szakaszán folytatódnak a rekonstrukciós munkák.

Forrás: MTI/ Képek:MTI/Máthé Zoltán