Idén a budapesti Szépművészeti Múzeum és a pécsi Janus Pannonius Múzeum közös kiállítással ünnepli a 170 éve született Csontváry Kosztka Tivadart. A fővárosi tárlat bezárása után, július végén a képek visszautaztak Pécsre, ahol a kiállítás augusztus 8-tól lesz látogatható.
A mintegy 40 művet felvonultató kiállítás nagy méretű tablóinak (pl. A taorminai görög színház romjai, Baalbek) emelését mi is nyomon követtük Pécsen. Erre a célra egy 4,2 méter magas és 7,2 méter hosszú biztonsági ládát alakítottak ki, ebben utaztak a képek, és – mivel az ajtón nem fért be – a homlokzaton egy ideiglenes nyíláson keresztül kellett a ládát a múzeumba juttatni.
Az emelést a Gönczöl Trans 35 Kft. végezte, a darukezelőt kérdeztük, mennyire volt bonyolult ez a manőver.
A legnagyobb nehézséget a szűk munkaterület jelentette és az, hogy a szabad nyílás magassága mindössze 4,8 méter volt, azaz 60 centiméterrel volt csak magasabb mint a láda, tudtuk meg Gönczöl Tibortól. Aki hozzátette: emiatt a felfüggesztést nagyon rövidre kellett venni, ezért még a horgot is kivettük.
Az emelés egy Palfinger PK74002 E típusú rakodódaruval történt, a főgém és a kitolható lengőgémre még egy segédgémet (PJ 154) szereltek, amelynek a végén egy mechanikus kitolókar is helyet kapott. Mivel emelés közben nem használhattak horgot, ezért a láda irányba fordítását kötelekkel manuálisan kellett a földről végezni.
Szintén nem volt egyszerű, hogy a ládát majdhogynem teljes egészében a homlokzaton belülre kellett emelni ezen a szűk nyíláson, hogy a súlypontja egészen biztosan jól alátámasztott helyre kerüljön. Az emelés mintegy 40 percig tartott, nyilatkozta Gönczöl Tibor. A láda súlya 2,9 tonna körül volt, az emelés közben a legnagyobb vízszintes kinyúlás 10-12 méter között lehetett, és ekkora súlynál és gémkinyúlásnál nagyon óvatosan szabad csak az emelést végrehajtani, mondta még a 29 éves gépkezelő, aki szerint a mostani manővernél csak a képek kiemelése volt bonyolultabb feladat áprilisban.