Bevetésen a Los Angeles-i tűzoltó dózerek

2025 januárjában a magyarországi híradásokban is gyakran találkozhattunk a Dél-Kaliforniában tomboló erdőtüzekről szóló beszámolókkal. A több héten át tartó természeti csapás a felbecsülhetetlen anyagi károk mellett sajnos mintegy 30 halálos áldozatot is követelt. Hasonló katasztrófahelyzetekben természetesen rengeteg figyelem irányul a tűzoltók áldozatos munkájára, ahogy az általuk alkalmazott különleges eszközökre és eljárásokra is. Így a televízióban és a közösségi médiában egyre-másra jöttek szembe velünk a színes oltóanyagot szóró repülőgépek és helikopterek, de a lánglovagok eszköztára a munkagépek rajongói számára is tartogat ínyencségeket. Közéjük tartoznak cikkünk főszereplői, a Los Angeles megyei tűzoltóság speciálisan átalakított lánctalpas bulldózerei is. A testület tagjai által csak Fire Dozer néven emlegetett járművekből összesen 10 darab szolgál az „angyalok városában”.

Használt gépek is megteszik

Érdekesség, hogy a Los Angeles megyei tűzoltóság rendszerint nem újonnan vásárolja a dózereket, munkatársaik inkább használt példányokat kutatnak fel (többnyire Caterpillar D8R, ritkábban D8N típusúakat), melyeket a beszerzés után visszaküldenek a gyártóhoz. A Caterpillar üzemében a lánctalpasok komplett felújításon és egy sor átalakításon esnek át – olyannyira, hogy ezt követően másik gyári számot is kapnak, hisz gyakorlatilag már új gépekről beszélhetünk. Talán meglepő, de az átalakítás fontos része, hogy eltávolítják a korszerű motorvezérlő számítógépeket, ugyanis éles helyzetben nem engedhető meg, hogy az elektronika letiltson, és csökkenjen a teljesítmény. A gépkezelők egyébként is sok évnyi tapasztalattal rendelkeznek, így pontosan tudják, meddig feszegethetik a dózerek határait anélkül, hogy annak a dízelmotor vagy más részegységek látnák kárát.

A motor egyébként nagyrészt megegyezik a D8R alapmodell 14,6 literes turbódízelével, hiszen a hathengeres 395 lóereje elegendőnek bizonyul a feladatokhoz. Dél-Kalifornia viszont egyébként se hűvös időjárásáról híres, a piros lánctalpasoknak pedig gyakran – szó szerint – tűzközelben kell dolgozniuk, emiatt a Fire Dozereket a gyárinál hatékonyabb hűtőrendszerrel látják el.

Teljes tűzálló kabin

Túl a jellegzetes piros fényezésen (elvégre milyen színűre is festhetnének egy tűzoltójárművet?), az átalakított példányok leginkább speciális fülkéjükkel tűnnek ki az átlagos építőgépek sorából. Alapvető különbség, hogy az erdőtüzes dózerek fülkéjében két teljes értékű ülés található, mivel a személyzet két főből áll: a kezelő balján foglal helyet a megfigyelő, aki egyfajta jobb keze a gépet vezető kollégájának. Egy-egy brigád egyébként három főből áll, ugyanis a kezelő, a megfigyelő és a dózert szállító tréler sofőrje alkotnak egy-egy csapatot. Ahhoz, hogy valaki a dózer kormánya mögé ülhessen, legalább 5000 órányi releváns munkatapasztalat szükséges, így a személyi állomány nagy részének több évtizedes tapasztalata van földmunkagépekkel.

Értelemszerűen elsődleges fontosságú a fülkében helyet foglalók biztonsága, amit nem egyszerű szavatolni, ha figyelembe vesszük, hogy a dózerrel néha bizony át kell gázolni a lángokon. Az edzett üvegezés például hasonló ahhoz, amit egy tűzhely sütőrészének ajtaján találunk, és akkor sem reped meg, ha közvetlenül érintkezik a tűzzel. Második védvonalnak az ablakokra belülről Storm King típusú tűzálló függöny húzható, melynek anyagát eredetileg a NASA fejlesztette ki az űrprogram számára. Miután a füstmérgezés éppoly veszélyes lehet a személyzetre nézve, mint a hő, nem maradhatott el a légtisztító rendszer sem, ami képes kiszűrni a káros anyagok 98 százalékát a levegőből mielőtt az bejutna a munkagép légkondicionáló rendszerébe. Mindazonáltal megnyugtató lehet a tudat, hogy ha minden csődöt mondana, a jármű fedélzetén mindig rendelkezésre áll egy-egy légzőkészülék, ami 15 percre elegendő tartalék oxigént biztosít.

Egy lépéssel a tűz előtt

És hogy konkrétan miként segítik a dózerek az erdőtüzek leküzdését? Bár elvben alkalmasak közvetlen oltásra is azzal, hogy földet tolnak a kisebb kiterjedésű tüzekre, fő feladatuk a terjedés meggátolása. Az 5 méter széles, masszív tolólappal mindössze két járattal kialakítható egy 10 méteres, száraz növényzettől és más éghető anyagoktól megtisztított sáv – szakszóval védőpászta –, melyet az erdőtűz már nem tud „átugrani”. A 2025 elején tomboló kaliforniai erdőtüzek során viszont a Fire Dozer egy egészen más jellegű feladat miatt került be a hírekbe: az egyik 43 tonnás monstrum a híradós stábok kamerái előtt tolta félre a hátrahagyott autókat, melyek akadályozták a tűzoltók mozgását Los Angeles fontos főútvonalain.

Fotók: LA County Fire Department, LA County Firefighters