Mivel sok gyártó a Baumára időzíti legújabb modelljeinek leleplezését (legalábbis ami az Európának szánt modelleket illeti), érdemes egy pillantást vetni a bajorországi kiállításon színre lépő legfontosabb újdonságokra – természetesen a teljesség igénye nélkül.
Korea is helyet kér az asztalnál
A Hyundai egyáltalán nem mondható régi motorosnak a minirakodók műfajában, ugyanis első ilyen gépeiket mindössze két éve mutatták be. Ráadásul a kerekes HS120V és a gumihevederes HT100V eddig nem is voltak kaphatók Európában, most viszont a vadonatúj HS80V-vel kiegészítve a koreaiak elérkezettnek látták az időt az öreg kontinens meghódítására. Aki a típusnevek alapján úgy sejtette, hogy a kínálat lefelé bővült, jól tippelt: 3404 kg-os üzemi tömegével az új jövevény nagyjából fél tonnával könnyebb, mint a nagy testvér HS120V.
A trió mindhárom tagjába a Hyundai saját, 2,4 literes négyhengeres turbódízel motorja kerül, a két nagyobb gép 74 lóerős teljesítményét viszont 66 lóerőre fogták vissza a némileg kisebb HS80V-ben.
Ha egy pillantást vetünk a szériafelszereltségek listájára, egyértelműnek tűnik, hogy a cég az igényes vevőket szeretné megszólítani, nem véletlenül alapáras például a légkondicionált fülke, a tolatókamera és a LED-es munkalámpák, míg eszközhordozó szerepkörben hidraulikus gyorscserélő segíti a munkát.


Sokatmondó prototípusok a Komatsutól
A Komatsu elérkezettnek látta az időt, hogy jelenleg is kapható három csúszókormányzású rakodója mellé egy gumihevederes modellt is beemeljen kínálatába, ezzel párhuzamosan pedig egy nagyobb gumikerekes gép is érkezik. Bár a két újdonság nevét egyelőre nem tudjuk, hiszen hivatalosan prototípusokról van szó, valószínűleg nem járunk messze a piaci bevezetésről. Erre enged következtetni az is, hogy a japánok pontos adatokkal és egyéb részletekkel szolgáltak a Baumán debütáló rakodógépeikről, melyek a „-8” széria részei lesznek.
Innen tudjuk, hogy a csúszókormányzású újdonság a 4, míg gumiláncos típustestvére az 5 tonna körüli méretosztályban száll harcba a vevők kegyeiért, közös dízelmotorjuk pedig 73 lóerős.
Mint a gyáriak kiemelték, tervezéskor fontos szempont volt a kezelő kényelme, melyről többek közt légrugós ülés és a szennyeződések bejutását meggátoló, túlnyomásos fülke gondoskodik. A kategóriában még nem magáról értetődő az ilyesmi, de a Komatsu új gépeiben már 5 hüvelykes érintőképernyőt találunk – ide kapcsolódó érdekesség, hogy a tolatókamera automatikusan felismeri az embereket, figyelmeztetve a vezetőt.

Nagytudású csöppség a Wacker Neuson háza tájáról
A fent említett, testesebb minirakodók és a Wacker Neuson népszerű kéziszerszámai között nagyjából félúton helyezkedik el a cég legelső gumikerekes minirakodója. Az SM50 az európai piacon eddig elérhető egyetlen gumihevederes géphez, az SM100-hoz csatlakozik (ez utóbbival egyébként szintén találkozhatunk majd Münchenben).
Mint a mellékelt képen is látszik, egy egészen minimális méretű, vezetőállásos típusról van szó, ezért rettentő fontos, hogy a Yanmartól származó 21 lóerős dízelmotor zajszintjét sikerült a lehető legalacsonyabbra szorítani. Bár a fülke nélküli apróság aligha fog a 3-4 tonnás gépek babérjaira törni, ez nem is elvárás vele szemben. Amire tervezték, arra viszont kiváló: egészen kis helyen is elfér, az ára is kedvező, így eszményi megoldás a kézi erővel végzett munkák költséghatékony kiváltására. Ráadásul maximálisan érvényes rá a „kicsi a bors” közhely, hisz méreteihez képest egészen komoly teljesítményt tud felmutatni. A 2,5 méter hosszú és 1 méter széles SM50 billentési magassága például meghaladja a 2,6 métert, míg billentő terhelése csaknem 7 mázsa.


A beltéri használat se lehet akadály
Ugyancsak vezetőállásos, de a fent említett gépek után valódi kakukktojás a Giant új üdvöskéje, a GS950TE – dízel helyett ugyanis villanymotort és akkumulátort rejt a kisgép váza. Miután a vállalat már korábban előrukkolt egy gumikerekes-elektromos minirakodóval, mellyel egészen kedvező tapasztalatokat szereztek, logikus lépés volt elektrifikálni egy gumihevederes modellt is: így született meg múlt év végére a GS950TE.
Mivel számos üzemeltető használja a hasonló gépeket épületek belsejében is, valószínűleg van létjogosultsága a villanymotoros verziónak, mely mindössze 90 centis szélességével könnyedén átcselezi magát az ajtókon és keskenyebb folyosókon. Tudván, hogy az akkukapacitás sokszor jelent szűk keresztmetszetet, a Giant úgy tervezte meg a gépet, hogy a Jungheinrich-től érkező lítium-vasfoszfát akkuból kettőt is hordozhasson, az opcionális gyorstöltővel pedig mindössze egy óra alatt elérhető a 90 százalékos töltöttségi szint.
A gumihevederes mini sebessége eléri a 6 km/h-t, billentő terhelése pedig 890 kg, azonban a gyártó elsősorban a tiszta, csendes üzemmel és az alacsonyabb üzemeltetési költségekkel igyekszik elcsábítani a korábban dízelpárti vevőket.
