Németország nyugati részén 2017 óta zajlik az A45-ös autópálya közel 260 kilométer hosszú szakaszának felújítása Dortmund és a Frankfurttól délkeletre fekvő Aschaffenburg között. Az egyébként sem egyszerű feladat összetettségét fokozza, hogy az érintett pályaszakaszon a kivitelező konzorciumnak több mint félszáz híd renoválását is el kell végeznie. Organizációs szempontból a legnagyobb fejtörést a Rinsdorf-völgyhíd jelentette, ugyanis a szerkezet állapota miatt logikusan csakis a bontás jöhetett szóba. Igen ám, de az 1967-ben épült viadukt egyetlen hídpályán vezette át az autobahnt az L907-es főút és a Heckebach vízfolyás fölött, vagyis kiváltása nélkül az A45-ös jóidőre zsákutcává vált volna.
Trükkös organizáció
A kihívásra válaszul a német mérnökök ambiciózus tervvel álltak elő. Első fázisban a gyorsforgalmi út egyik félpályájának új hídja épült meg a régi viadukttól nem messze, melyre át lehetett terelni a forgalmat. Ezt követően 2022 márciusában felrobbantották a 72 méter magas, csaknem 500 méter hosszú régi szerkezetet, helyén pedig megkezdődött a másik félpálya új hídjának kivitelezése. És itt következett a művelet igazán különleges része: miután a második (nyugati) szerkezet is felépült, erre terelték át az A45 forgalmát, az elsőnek elkészült (keleti) hidat pedig oldalirányban a végleges helyére tolták.


A 120 kg robbanóanyagot igénylő bontás önmagában is különleges volt: korábban még soha nem robbantottak fel ilyen magas hidat Németországban.
2025. június: indul a híd
Az Európában is példátlan „hídköltöztetésre” hosszas tervezést követően végül 2025 júniusának elején került sor. Hasonlóan az elbontott régi szerkezethez, az új híd magassága is meghaladja a 70 métert, a komplett szerkezet pedig mintegy 40.000 tonnát nyom a képzeletbeli mérlegen. Hogy ezt a hatalmas tömeget gond nélkül el lehessen tolni, a hat pillért először körülbelül 2 centiméternyire meg kellett emelni. Erre azért volt szükség, hogy helyükre kerülhessenek a speciális teflon csúszólemezek. A szerkezet ezekre támaszkodva volt elmozdítható az előre kiépített csúszópályán. Csökkentendő a felületek közti súrlódást, a teflonlemezeket előzőleg különleges kenőanyaggal vonták be, melyet a szakemberek a csúsztatás alatt folyamatosan pótoltak.
20 méter 20 óra alatt
Annak érdekében, hogy a több tízezer tonnát finoman, precízen lehessen megmozdítani, a pillérek mindegyikéhez négy hidraulikus munkahengert telepítettek, vagyis a mozgatáshoz összesen 24 ilyen szerkezet dolgozott szinkronban. Miután a munkahengerek lökete nyilvánvalóan véges, a tolást 1,40 méteres fázisokban hajtották végre, amit a hengerek áthelyezése követett. A viaduktot egészen pontosan 20,59 méterrel mozdították el, amiből kiszámítható, hogy a teljes út megtétele 15 fázisból tevődött össze.


Ilyen volt és ilyen lett: a képeken jól látszik az „összetolás” eredménye
Végül a szerkezet probléma nélkül, az eredeti tervek szerint érkezett meg végleges helyére miután óránként körülbelül 1 métert haladt – így a teljes művelet mintegy 20 órát vett igénybe. Ezt követően már „csak” a befejező munkák vannak hátra, hogy a keleti félpálya hídjának átadása után a közlekedők zavartalanul használhassák a felújított szakaszt.
Az illetékesek természetesen nem hagyhatták ki a különleges mérnöki teljesítményben rejlő PR-lehetőséget, így a kivitelező konzorcium és a megrendelő Autobahn GmbH képviselőin túl egy kisebb seregnyi politikus is tiszteletét tette a helyszínen, míg a munkáról látványos videók készültek.
A mérnöki bravúr lehetővé tette, hogy a forgalom lehető legcsekélyebb zavarása mellett váltsák ki a régi viaduktot. Teljes lezárásra – természetesen biztonsági okokból – csak a korábbi híd felrobbantásának idején volt szükség.
Fotók: Autobahn Gmbh (www.autobahn.de), Strabag (www.strabag.com)