Német és 911, de nem Porsche
Bizonyára nem véletlen, hogy a hazai pályán játszó Liebherr idén is rengeteg újdonsággal készült a Baumára. Ezek sorában megtalálhatjuk az A 909 Compact és A 911 Compact modelleket, melyek a 9, illetve 11 tonnás szegmensben igyekeznek majd a vevők kegyeibe férkőzni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Liebherr lefelé bővíti kínálatát, hiszen innentől fogva az A 909 Compact lesz a legkisebb, legkönnyebb modell a cég gumikerekes kotrói között – a másik végletet továbbra is a 24 tonna körüli A 924 jelenti majd.
A kompakt, mégis strapabíró felépítés deklaráltan nagy hangsúlyt kapott a tervezés során, de a teljesítményt sem vették félvállról a cég mérnökei. Már az alapváltozat 55 kW-ja is bőven elegendőnek tűnik, de felár ellenében a turbódízel töltőlevegő-hűtős változata is rendelhető 80 kW teljesítménnyel. A csaknem 40 km/h-s maximális menetsebességben a sztenderd abroncsok is partnerek, a sokoldalúság jegyében pedig szimpla- és duplakerekes verzió is elérhető a két kotróból.


Kis farsöprésű modellel bővít az Atlas is
Ugyancsak Németországot képviseli, és szintén a gyártó legkisebb gumikerekes kotrója a nagyközönségnek a Baumán bemutatkozó Atlas 135Wsr. A kiépítéstől függően 14 és 15 tonna közti üzemi tömegű típus le sem tagadhatná, melyik országban látta meg a napvilágot: a hidraulikarendszert a Bosch Rexroth szállítja, az erőátvitel ZF márkájú, a beépített csapágyakat a Thyssenkrupp gyártja, míg a 3,6 literes, 95 kW teljesítményű soros négyhengeres dízelmotor a Deutz-tól érkezik.
Az új gép egyik apró, de érdekes trükkje az Atlas Gmbh által házon belül gyártott, osztott tolólap, melynek jobb és bal oldali szekciója egymástól függetlenül mozgatható, ami megkönnyíti a forgókotró kitámasztását egyenetlen talajon.
Ezzel ráadásul még nem értünk végére az új funkcióknak, hiszen a 135Wsr a vállalat kotrói közül elsőként kapott négykerék-kormányzást. Hasonlóan a teleszkópos rakodógépeken megszokott megoldáshoz, háromféle üzemmód áll rendelkezésre, vagyis kormányozható az összes kerék, az első kerekek, sőt, a kotró akár rákjárásra is rávehető.


Kotrók az ínyenc megoldások rajongóinak
Idén március elején került napvilágra, hogy a Mecalac hamarosan a Fayat cégcsoport égisze alatt folytatja működését (ezzel például a Bomag és a Dynapac testvérvállalata lesz), ettől függetlenül viszont több érdekességgel is találkozhatunk a francia gyártó müncheni standján. A figyelem középpontjában egyértelműen új kotró-rakodójuk áll, ám nem mehetünk el szó nélkül a megújult, kibővült 12-es széria gumikerekes kotrói mellett sem. A korábbi 12MTX ugyanis nemcsak ráncfelvarráson esett át, de megérkezett mellé két újabb variáns is 12MSX és 12MRX néven.
A három gép felépítése alapvetően azonos, az ördög viszont a részletekben lakozik. Az elsősorban gépkölcsönzők figyelmébe ajánlott MSX verzió gyengébb, 55 kW teljesítményű motort kapott (a többi modell 85 kW-os maximumával szemben), ennek köszönhetően viszont jó 10 százalékkal olcsóbb, mint a prémiumkategóriás MRX.
Az alap MTX-hez képest a „deluxe” MRX-et feljebb pozícionálták, ami a némileg nagyobb méretekben is megmutatkozik: 2,4 méteres szélessége például 15 cm-rel nagyobb az MTX-énél, míg csúcssebessége is magasabb lett, és immár eléri a 40 km/h-t.
A trió tagjai változattól és felszereltségtől függően 9,6-11,2 tonnát nyomnak a mérlegen, a modellfrissítés pedig technológiai fejlesztések – így joystick-es kormányzás és hatékonyabb gémcsillapítás – formájában is tetten érhetők. A Mecalac 12-es széria legnagyobb kuriózuma mégis az, hogy a kotrók világában igen szokatlan módon a gyártó törzscsukló beépítésével gondoskodott a fordulékonyságról.
Azt már csak zárójelben tesszük hozzá, hogy a Mecalac 12MTX megvásárolható elektromos kivitelben is. A villanykotró a lemezek alatt a megszokott lítium-ion akkumulátor helyett 150 kWh kapacitású lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkucsomagot hordoz, amivel elvben képes végigdolgozni egy nyolcórás műszakot.
(Fotók: Liebherr, Atlas Gmbh, Mecalac)