Kezdődhet a Galvani hídon átvezető villamosvonal tervezése

Indul a villamosvonal tervezése a majdani Galvani hídon: az új, kétvágányú, négykilométeres villamospálya a budai Fehérvári úttól az új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd és öt, akadálymentes megálló lesz rajta – tudatta a Budapest Fejlesztési Központ (BFK).

A tervezésre 2020 szeptember 3-án kiírt közbeszerzés nyertese a Közlekedés Kft. – TEN-T Zrt. – Arcus Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium – olvasható a közleményükben.

Mint írták, az új hídon, illetve a kapcsolódó úthálózaton futó villamosvonal tervezőjének kiválasztására szolgáló közbeszerzés nyertesének minden szakterületre vonatkozóan el kell készítenie idén júliusra a bírálati engedélyezési tervet, szeptemberre a végleges engedélyezési tervet, végül november végére meg kell szereznie az összes szükséges jogerős engedélyt, hozzájárulást és jóváhagyást.

Hozzátették: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a BFK irányításával készülő új Duna-híd a számítógépes forgalmi modellezés szerint önmagában is jelentősen tehermentesíti majd a belsőbb hidakat, és lehetőséget teremt a belváros forgalomcsillapítására.

A híd javítja a kapcsolatokat Budapest déli részei között, segíti az itt lévő barnamezős területek revitalizációját. Csepel most először kap közvetlen kapcsolatot a XI. kerület felé, valamint villamos is először lesz a szigeten.

Villamospályával együtt kell megépíteni

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta: a Rákóczi hídra két évtizeddel megépülése után kerültek fel a villamossínek, a híd átadása után közel húsz évvel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) indította el a beruházást, amely 2015-re készült el. Addig üresen tátongott a helyük a híd közepén, és a város láthatóan hamarabb körülvette és körülnőtte az új hidat, mint ahogy a villamos megépült.

Ezt a hibát a Galvani híddal nem szabad elkövetni, eleve villamospályával együtt kell megépíteni. Az új villamosvonal a Budai Fonódó villamoshálózat vonalait tudja majd összekapcsolni Újbuda felől a dél-pesti vonalhálózattal és a Határ úti metróállomással – hangsúlyozta Vitézy Dávid.

A BFK közleménye szerint a tervezőknek a két hídon közösségi közlekedési sávokat kell kialakítaniuk, amelyeket a villamosok és buszok is használhatnak majd. A kapcsolódó úthálózat városias jellegű lesz, a villamosok szintbeni csomópontokon, sok helyen fasorok, zöld felületek között haladnak majd. Az új vonalról mindkét déli hévre, azaz a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli vonalra is át lehet majd szállni.

A tervezendő szakaszon öt – Fehérvári út, Szerémi út, Budafoki út, Weiss Manfréd út H7, és Soroksári út H6 – akadálymentes megálló lesz.
 

Forrás: MTI/ Kiemelt kép: Vitézy Dávid/Facebook