Felfelé bővül az X-széria
Az idei év legnagyobb durranását kétségkívül az X-szériás kotrócsalád felfelé bővítése jelentette, a JCB 370X lánctalpas kotró 38-40 tonnás üzemi tömegével jelentős előrelépés a „heavy line” bővítésében. Az első nap délutánján látványos show keretében mutatták be a gépet, amit másnap a JCB saját bányájában az újságírók is kipróbálhattak.
Első pillantásra feltűnik a kotró robosztus felépítése, a gyártó kifejezett szándéka volt, hogy egy termelékeny, tartós és megbízható nagygépet tervezzen. Azt már csak halkan tesszük hozzá, hogy a TERRA Csoport is részt vett a fejlesztésben, mert az új 370X-et Horvátország hegyvidékein is tesztelte a JCB. Az újdonságot 240 kW-os Cummins L9 dízelmotor hajtja – Stage V minősítésű, természetesen –, ez a 8,9 literes hathengeres motor 14%-os teljesítménynövekedéssel büszkélkedhet a kifutó JS370-hez képest.
Mint minden X-szériás gép, a 370X is JCB Command Plus ROPS fülkével szerelve érkezik. Ez az egyik legnagyobb kotrófülke a piacon ebben a méretkategóriában, fűtött, légrugós üléssel és csökkentett, 69 dB-es zajszinttel rendelkezik. A kabin egy új 10″-os érintőképernyős monitort kapott, amelyen a JCB új, UX nevű felhasználói felülete fut, a kapcsolópanel több testre szabható gyorsgombot tartalmaz, ami további személyre szabható lehetőségeket tesz elérhetővé a gépkezelő számára. A klímaberendezés, a DAB rádió, a kulcs nélküli indítás és a jobb kilátást biztosító két kamera mind az alapfelszereltség részét képezi.
A gép három üzemmóddal rendelkezik az ásás, az emelés és egyéb munkafolyamtok optimalizálása érdekében. A motor automatikus alapjáratra kapcsolása és automatikus leállítása szintén az alapfelszereltségbe tartozik, csökkenve az üzemanyag-fogyasztást üresjáratban, ezzel is elősegítve az üzemeltetési költségek alacsonyan tartását.
A 370X számos opcióval rendelhető, hogy a gépet az ügyfél egyedi igényeihez igazíthassa. Ezek közé tartoznak a kiegészítő hidraulikakörök akár 15 tartozékbeállítással, a prémiumkategóriás fűtött és hűtött vezetőülés és még sorolhatnánk.
AMIT MÉG LÁTHATTUNK:
3 tonnás elektromos dömper
A JCB egy lítium-ion akkumulátoros, háromtonnás, forgatható puttonyos modellel bővítette elektromos dömpereinek kínálatát. A 3TE modellt beltéri, valamint a károsanyag-kibocsátásra és zajra érzékeny területeken történő munkavégzésre tervezték. Egy 22,3 kW-os villanymotor biztosítja a hajtást a hajtóműhöz, míg egy második 16,1 kW-os villanymotor egy hidraulikus szivattyún keresztül táplálja a gép hidraulikaköreit. Az energiát egy 20 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag szolgáltatja, amely normál használat mellett teljes műszakos működést képes biztosítani, ígéri a gyártó.
Új úthengerek
Az angol konstruktőr két tandem vibrációs hengerrel (CT380-130 és CT430-140) bővítette tömörítőeszközeinek sorát, ezzel egészítve ki az 5 tonna alatti gépek termékcsaládját. A két gépet elsősorban a bérbeadási ágazat számára tervezték.
Stage V-ös csúszókormányzású gépek
Idén jelennek meg a JCB EU Stage V követelményeknek megfelelő csúszókormányzású gépei, amelyek nagyobb teljesítményt, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, jobb kezelhetőséget és magasabb szintű kezelői kényelmet biztosítanak. A frissítés a 270-es csúszókormányzású rakodóra, a 270T kompakt gumihevederes rakodóra és a JCB Teleskid 3TS-8W-ra vonatkozik. A JCB az összes csúszókormányzású rakodónál egykaros kialakítású gémet használ, míg a Teleskid 3TS-8W teleszkópos gémjének további előnye, hogy nagyobb rakodási magasságot és előnyúlási hatótávolságot biztosít.
Dual drive a kotró-rakodókon
A JCB már több mint 70 éve jelent meg elsőként kotró-rakodókkal a piacon, miközben a termék továbbra is az építőipar egyik legnépszerűbb gépe. Az idei frissítések közül okvetlenül meg kell említenünk a Dual Drive bevezetését, ami új szintre emeli a vezetési élményt. A szervo vezérléssel ellátott 3CX PRO és 4CX PRO típusokon alapfelszereltségként elérhető Dual Drive lehetővé teszi a gépkezelő számára, hogy a géppel a kotró szerelék felé fordulva anélkül változtasson helyet, hogy az ülést előrefelé fordítaná. Ez különösen hasznos árkok tisztításakor, szintezéskor, töréskor vagy aszfaltmaráskor, mivel a kezelő egyszerűen helyet változtathat a géppel, miközben a munkaterületet figyeli.
Új 2,5 tonnás minikotrók
A JCB két 2,5 tonnás modell bevezetésével bővíti kompakt kotrógép kínálatát. A 25Z-1 a korábbi 8025 ZTS-t felváltó, zéró farsöprésű modell, míg a 26C-1 a 8026 CTS hagyományos ellensúlyú modelljét váltja fel. A 25Z-1 összesen 2550 kg-ot nyom, míg a 26C-1 tömege 2675 kg. A mindössze 1500 mm-es teljes szélességgel mindkét gép vontatható akár egy 3,5 tonnás pótkocsin, így az új minikotrók könnyen mozgathatók a munkaterületek között.
Itt a Raptor, a JCB saját tiltrotátora
A JCB nemrégiben mutatott be egy kifejezetten a saját gépeihez tervezett tiltrotátort Raptor néven. Kategóriájának legnagyobb billentési nyomatéka, testreszabható vezérlés, robosztus munkahengerek, és mindez elfér 460 mm-es szélességben. Íme a részletek: 2,9 kNm-es billentési nyomaték, 120 liter/perc áramlás a billenő-rotátoron keresztül, amely lehetővé teszi az aktív szerelékek 360 fokos elforgatását, JCB gépekhez optimalizált, teljesen testreszabható vezérléssel és a gép standard kijelzőjébe való integrálással, újrapozícionált, robusztusabb munkahengerek, melyek csökkentik a működés közbeni sérülések kockázatát.