Elektromos kotrókavalkád
Aligha lehet meglepetés, hogy az idei Intermat központi témaköreként az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra és az ezzel összefüggő fenntarthatóságra esett szervezők választása. Ezzel összhangban gyakorlatilag nem találunk nagyobb gyártót, akinek a standján ne bukkanna fel legalább egy elektromos modell. Közülük leginkább a kotrók dominálnak, de figyelemreméltó, hogy az olyan apróságok mellett, amilyen például a mindössze 1,5 tonnás Ammann eAMX 15, egyre inkább felfelé bővül a kínálat, amiben alighanem az akkutechnológia fejlődésének is szerepe van.
Ha valaki a nagyobb elektromos kotrókra kíváncsi, alighanem a Komatsu standját lesz érdemes először felkeresnie, hiszen a japán gyártó a 13 tonnás PC138E-11 mellett a 20 tonnás 210LCE-11 modellt is elviszi Párizsba. A villanygépek előretörését szintén jól mutatja, hogy még a hagyományosan belső égésű motorjairól ismert Deutz is ebbe az irányba mozdult el: az Intermatra egy olyan prototípussal érkeznek, melyben az eredeti dízelmotort utólag cserélték le az E360 elnevezésű 360 voltos hajtásrendszerre.
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_amman.jpg)
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_komatsu.jpg)
Felzárkózóban az akkus teleszkóposok is
Ha elektromos gépekről beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a Wacker Neuson mellett, hiszen a müncheni székhelyű cég azzal büszkélkedik, hogy övék a legszélesebb elektromos portfólió, melyben nagyjából harmincféle eszközt találunk a döngölőbékáktól a kisebb kotrókig. Számunkra azonban a legérdekesebb a világ első teleszkópos rakodójaként bemutatott Wacker Neuson TH412E. Az „e-telehandler” viszonylag kompakt méretekkel készül (szélessége és magassága is 2 méter alatt marad), és annak érdekében, hogy a vevők saját igényeikre szabhassák, kétféle akkuval rendelhető.
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_wacker.jpg)
Korábban bemutatott első elektromos homlokrakodója, az L 507 E után a Liebherr is a teleszkópos modellek irányába készül nyitni. Ennek jeleként – egyelőre koncepciómodellként – lesz jelen a vállalat kiállításán az a teleszkópos rakodó, melyhez az elképzelések szerint háromféle hajtáslánc közül válogathatnának a vásárlók: a belső égésű motoros mellett akkumulátoros-elektromos verzió, illetve a fentiek előnyeit ötvöző hibrid szerepel a tervek között.
A másik zöld alternatíva
Mint korábban mi is beszámoltunk róla, a zöld átállás egyik lehetséges irányaként az utóbbi évtizedben egyre inkább előtérbe kerültek a hidrogénalapú (hidrogén üzemanyagcellás vagy belső égésű) hajtásmódok. A motorspecialista Cummins évek óta dolgozik a technológián, ennél fogva a B6.7H jelű belső égésű hidrogénmotorjuk már nem számít újdonságnak, az idei Intermaton viszont elsőként láthatjuk a H2 IC motor új változatát. A nem közúti felhasználásra szánt egység 290 lóerős teljesítményt és 1200 Nm csúcsnyomatékot képes felmutatni. Alkatrészeit és segédberendezéseit kimondottan úgy tervezték, hogy a legzordabb körülmények közt is állják a sarat.
A dekarbonizáció egyik élharcosaként a Volvo teljeskörű megoldásokban gondolkozik az építőipar számára, melynek az akkumulátoros modellek és a töltési infrastruktúra ugyanúgy részét képezi, mint a hidrogén üzemanyagcellás járművek. Ebből kifolyólag a svédek 1500 négyzetméteres standján az EC18 elektromos kotró és az L120 elektromos homlokrakodó mellett az érdeklődők megtekinthetik majd a HX04 üzemanyagcellás csuklósdömpert is.
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_volvo.jpg)
Még nem jött el a dízelek alkonya
Az alternatív hajtások mellett természetesen a hagyományos építőgépeknek is bőven terem még babér. A Hitachi körül mostanában felgyorsultak az események a magyar piacon miután a japán gépgyártó új forgalmazót kapott. Mint ennek kapcsán megírtuk, hazánkban is nagy népszerűségnek örvendenek a cég minikotrói, így a Párizsban közszemlére tett gépek közül érdemes kiemelni a nemrég ráncfelvarrt ZX26U-6 és ZX33U-6 modelleket, a 24 tonnás méretosztályban játszó ZW310-7 homlokrakodó viszont itthon már meglehetősen nagy gépnek számít.
Ehhez képest igazi óriás a Kobelco vadonatúj SK520LC-11E láncos kotrója, amit most először vehet szemügyre az európai nagyközönség. Elődmodelljéhez képest az 53 tonnás monstrumot számos ponton átdolgozták, melyek közül talán a legfontosabb, hogy a Hino helyett mostantól az öreg kontinensen jobban csengő nevű Isuzu szállítja hozzá a 467 lóerős dízelmotort.
A kínai márkák közül a Sany egyre ismertebb Magyarországon is, Franciaországban pedig épp a tavalyi év végén alapítottak leányvállalatot, tehát a párizsi kiállítás bizonyos szempontból hazai terep a cégnek, mely három teleszkópos rakodógép mellett egy bontókotró köré építi standját. Utóbbi a legutóbbi baumán bemutatott 50 tonnás típustestvére mellé érkezik kisebb alternatívaként 36 tonnás üzemi tömeggel, míg a teleszkópos trió két nagyobb tagja (STH1440, STH1840) annyira új, hogy sorozatgyártásuk idén áprilisban vette kezdetét.
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_hitachi.jpg)
![](https://grundonline.hu/wp-content/uploads/2024/04/Intermat_kobelco.jpg)
Fontos tudnivalók látogatóknak
Az Intermat 2024. április 24. szerdától április 27. szombatig minden nap 9 és 18 óra között várja a látogatókat az alábbi címen:
Parc des Expositions Paris-Nord Villepinte
B.P 68004
95970 ROISSY CDG CEDEX
További információk: https://www.intermatconstruction.com/