Párizson az építőgépes világ szeme: küszöbön az Intermat kiállítás

Párizs már az idei nyári olimpiai játékok lázában ég, az építőgépek rajongóinak viszont érdemes tavasszal is ellátogatniuk a fények városába – április 24. és 27. között rendezik meg ugyanis az Intermat építőipari szakkiállítást a Paris Nord Villepinte rendezvényközpontban. Mivel a világ három nagy építőgép-kiállítása egyfajta rotációban váltja egymást, a 2022-es müncheni bauma és a 2023-ban megrendezett Las Vegas-i Conexpo után ezúttal a franciákon a sor. A néhány nap múlva kezdődő Intermatot már csak azért is nagy várakozás előzi meg, mert a koronavírus-járvány miatt az előző show-t a rendezők kénytelenek voltak lefújni. Úgy gondoltuk, egyfajta előzetesként érdemes számba venni (természetesen a teljesség igénye nélkül) a legérdekesebb újdonságokat, amikkel a gyártók standjain találkozhatunk.

Elektromos kotrókavalkád

Aligha lehet meglepetés, hogy az idei Intermat központi témaköreként az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra és az ezzel összefüggő fenntarthatóságra esett szervezők választása. Ezzel összhangban gyakorlatilag nem találunk nagyobb gyártót, akinek a standján ne bukkanna fel legalább egy elektromos modell. Közülük leginkább a kotrók dominálnak, de figyelemreméltó, hogy az olyan apróságok mellett, amilyen például a mindössze 1,5 tonnás Ammann eAMX 15, egyre inkább felfelé bővül a kínálat, amiben alighanem az akkutechnológia fejlődésének is szerepe van.

Ha valaki a nagyobb elektromos kotrókra kíváncsi, alighanem a Komatsu standját lesz érdemes először felkeresnie, hiszen a japán gyártó a 13 tonnás PC138E-11 mellett a 20 tonnás 210LCE-11 modellt is elviszi Párizsba. A villanygépek előretörését szintén jól mutatja, hogy még a hagyományosan belső égésű motorjairól ismert Deutz is ebbe az irányba mozdult el: az Intermatra egy olyan prototípussal érkeznek, melyben az eredeti dízelmotort utólag cserélték le az E360 elnevezésű 360 voltos hajtásrendszerre.

Felzárkózóban az akkus teleszkóposok is

Ha elektromos gépekről beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a Wacker Neuson mellett, hiszen a müncheni székhelyű cég azzal büszkélkedik, hogy övék a legszélesebb elektromos portfólió, melyben nagyjából harmincféle eszközt találunk a döngölőbékáktól a kisebb kotrókig. Számunkra azonban a legérdekesebb a világ első teleszkópos rakodójaként bemutatott Wacker Neuson TH412E. Az „e-telehandler” viszonylag kompakt méretekkel készül (szélessége és magassága is 2 méter alatt marad), és annak érdekében, hogy a vevők saját igényeikre szabhassák, kétféle akkuval rendelhető.

Korábban bemutatott első elektromos homlokrakodója, az L 507 E után a Liebherr is a teleszkópos modellek irányába készül nyitni. Ennek jeleként – egyelőre koncepciómodellként – lesz jelen a vállalat kiállításán az a teleszkópos rakodó, melyhez az elképzelések szerint háromféle hajtáslánc közül válogathatnának a vásárlók: a belső égésű motoros mellett akkumulátoros-elektromos verzió, illetve a fentiek előnyeit ötvöző hibrid szerepel a tervek között.

HVO-val vagy dízel-HVO keverékkel is tankolható belső égésű motoros változat
Elektromos verzió lítium-ion akkucsomaggal
A belső égésű motoros és elektromos változatok előnyeit egyesítő hibrid
Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
HVO-val vagy dízel-HVO keverékkel is tankolható belső égésű motoros változat
HVO-val vagy dízel-HVO keverékkel is tankolható belső égésű motoros változat
Elektromos verzió lítium-ion akkucsomaggal
Elektromos verzió lítium-ion akkucsomaggal
A belső égésű motoros és elektromos változatok előnyeit egyesítő hibrid
A belső égésű motoros és elektromos változatok előnyeit egyesítő hibrid
previous arrow
next arrow

A másik zöld alternatíva

Mint korábban mi is beszámoltunk róla, a zöld átállás egyik lehetséges irányaként az utóbbi évtizedben egyre inkább előtérbe kerültek a hidrogénalapú (hidrogén üzemanyagcellás vagy belső égésű) hajtásmódok. A motorspecialista Cummins évek óta dolgozik a technológián, ennél fogva a B6.7H jelű belső égésű hidrogénmotorjuk már nem számít újdonságnak, az idei Intermaton viszont elsőként láthatjuk a H2 IC motor új változatát. A nem közúti felhasználásra szánt egység 290 lóerős teljesítményt és 1200 Nm csúcsnyomatékot képes felmutatni. Alkatrészeit és segédberendezéseit kimondottan úgy tervezték, hogy a legzordabb körülmények közt is állják a sarat.

A dekarbonizáció egyik élharcosaként a Volvo teljeskörű megoldásokban gondolkozik az építőipar számára, melynek az akkumulátoros modellek és a töltési infrastruktúra ugyanúgy részét képezi, mint a hidrogén üzemanyagcellás járművek. Ebből kifolyólag a svédek 1500 négyzetméteres standján az EC18 elektromos kotró és az L120 elektromos homlokrakodó mellett az érdeklődők megtekinthetik majd a HX04 üzemanyagcellás csuklósdömpert is.

Még nem jött el a dízelek alkonya

Az alternatív hajtások mellett természetesen a hagyományos építőgépeknek is bőven terem még babér. A Hitachi körül mostanában felgyorsultak az események a magyar piacon miután a japán gépgyártó új forgalmazót kapott. Mint ennek kapcsán megírtuk, hazánkban is nagy népszerűségnek örvendenek a cég minikotrói, így a Párizsban közszemlére tett gépek közül érdemes kiemelni a nemrég ráncfelvarrt ZX26U-6 és ZX33U-6 modelleket, a 24 tonnás méretosztályban játszó ZW310-7 homlokrakodó viszont itthon már meglehetősen nagy gépnek számít.

Ehhez képest igazi óriás a Kobelco vadonatúj SK520LC-11E láncos kotrója, amit most először vehet szemügyre az európai nagyközönség. Elődmodelljéhez képest az 53 tonnás monstrumot számos ponton átdolgozták, melyek közül talán a legfontosabb, hogy a Hino helyett mostantól az öreg kontinensen jobban csengő nevű Isuzu szállítja hozzá a 467 lóerős dízelmotort.

A kínai márkák közül a Sany egyre ismertebb Magyarországon is, Franciaországban pedig épp a tavalyi év végén alapítottak leányvállalatot, tehát a párizsi kiállítás bizonyos szempontból hazai terep a cégnek, mely három teleszkópos rakodógép mellett egy bontókotró köré építi standját. Utóbbi a legutóbbi baumán bemutatott 50 tonnás típustestvére mellé érkezik kisebb alternatívaként 36 tonnás üzemi tömeggel, míg a teleszkópos trió két nagyobb tagja (STH1440, STH1840) annyira új, hogy sorozatgyártásuk idén áprilisban vette kezdetét.

Fontos tudnivalók látogatóknak

Az Intermat 2024. április 24. szerdától április 27. szombatig minden nap 9 és 18 óra között várja a látogatókat az alábbi címen:

Parc des Expositions Paris-Nord Villepinte

B.P 68004

95970 ROISSY CDG CEDEX

További információk: https://www.intermatconstruction.com/