Csakúgy, mint az építőiparban, a modern hadseregek műszaki alakulatainál is elengedhetetlen a korszerű munkagépek alkalmazása, ezért úgy gondoltuk, néhány érdekes példán keresztül érdemes megismerkedni a jellemző alkalmazási területekkel.
Ha zöld rejtőszínben „pompázó” munkagépeket keresünk, nem is kell messzire mennünk, ugyanis – sok egyéb eszköz mellett – az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezrednél is állnak rendszerben Case típusú kotró-rakodók, homlokrakodók, gréderek, Komatsu minirakodók, vagy épp Bomag márkájú hengerek. Ezekre elsősorban békeidős logisztikai, útépítési feladatoknál támaszkodhatnak a szentesi alakulat katonái, bár feladataik közé tartoznak a harctámogató híd- és útépítési, erődítési és álcázási feladatok is.
Arra az esetre, ha kifejezetten ellenséges környezetben kell a hasonló munkákra sort keríteni, a legtöbb nagy építőgép-gyártó kínálatában találkozhatunk speciális termékekkel, de utólagos átépítéssel foglalkozó cégek is kínálják szolgáltatásaikat a piacon.
Dózer nem csak földmunkákhoz
Remek példája a korszerű, védett földmunkagépeknek a Caterpillar D7R-II közepes dózere, melynek MCAP (Mine Clearing / Armour Protection) páncélozása nemcsak a kézifegyverek lövedékeitől, de a robbanásoktól, repeszektől is megóvja a fülkében tartózkodókat. A hatékonyság érdekében a védelem teljeskörű, azaz magába foglalja a megerősített tetőt és padlót is, ha pedig mégis baj történne, és a gép mozgásképtelenné válna, a fülke a tetőn kialakított búvónyíláson át hagyható el. Az igények és a várható veszélyek függvényében többféle páncélcsomag áll rendelkezésre, így a vevő választhat egy- és kétfős fülkét is – utóbbi esetben a gépkezelő mellett egy megfigyelő vagy járműparancsnok foglalhat helyet. Mi több, a védelem a kabin mellett kiterjeszthető a teljes géptestre is, azt azonban nem árt figyelembe venni, hogy a komplett páncélcsomag csaknem 7 tonnával dobja meg a D7R-II amúgy sem csekély tömegét.
A katonai felhasználáshoz különleges munkaeszköz is dukál, mely a D7R-II esetében egy aknamentesítő tolólapot takar. Ennek segítségével az utászok egy 3,6 méter széles sávot tisztíthatnak meg biztonságosan a gyalogsági- és harckocsiaknáktól.
A kulcsszó: sebesség
„Remek érzés tudni, hogy kimászhatunk a bajból. Gyorsabban, mint ahogy beleestünk” – hangzott el a Kelly hősei című filmklasszikus tankparancsnokának (Donald Sutherland) szájából. Hasonló elveket követve leginkább mozgékonyságára hagyatkozhat a JCB által gyártott High Mobility Fastrac (HMF) univerzális logisztikai kiszolgálójármű, hiszen akár 24 tonnát is vontathat 90 km/h sebességgel. Az építőgépektől szokatlan tempó elérésében a kifinomult futómű és az 50-50 százalékos súlyelosztás is kiváló partner, a blokkolásgátlós fékrendszerrel pedig a megállás sem gond. Hála az összkerékhajtásnak és a differenciálzárnak, a HMF terepen épp olyan jól elboldogul, mint épített úton.
A gyártó szerint a fentiek miatt a jármű kiválóan alkalmas akár reptéri munkákra is, ahol segítségével gyorsan és biztonságosan juttatható el a fegyverzet és egyéb függesztmények (például üzemanyag póttartályok) a repülőgépekhez, de végezheti akár a légi járművek vontatását is. Sőt, a HMF elejére és hátuljára seprűs szerelék, kotrógém, különféle daruk, rönkfogó, csörlő, vagy akár hóeke is felszerelhető, kidomborítva az univerzális jelleget.
Extraként szigetelt kivitel is rendelhető 2 méteres gázlómélységgel, a téliesített változat akár -40 Celsius-fokos hidegben is megállja a helyét, a könnyű szállíthatóság érdekében pedig csökkentett fülkemagasságú verzió is vásárolható. Tekintettel a katonai felhasználásra, az extralistán a harctéri fényszórótakarók is helyet kaptak.
Égből pottyant rakodógépek
A fent említett dózerhez hasonlóan a Caterpillar boszorkánykonyhájából került ki a Cat 420 ADL kotró-rakodó és a Cat 930K ADL homlokrakodó is, melyek kifejlesztésénél a légi szállíthatóság élvezett elsőbbséget. Csökkentett magasságuknál fogva a gépek saját lábon állhatnak be a NATO-országokban elterjedt Lockheed C-130 típusú szállítórepülőgépek rakterébe, biztonságos szállításukhoz pedig katonai specifikációjú rögzítési pontok állnak rendelkezésre.
Liebherr autódaruk páncélban
Mivel mozgékonyságukra aligha számíthatnak (legalábbis munka közben), a katonai felhasználásra szánt autódaruk esetében különösen fontos a páncélozás. Nem meglepő módon a világ egyik kiemelkedő daruspecialistájaként számontartott Liebherr erre is kínál megoldást, méghozzá a Magyarországon is jelen lévő Rheinmetall közreműködésével. Apró érdekesség, hogy az általános célú G-LTM 1090-4.2 és a kifejezetten sérült járművek mentésére, vontatására szolgáló G-BKF vezetőfülkéje 25 cm-rel hosszabb, mint a civil változatokon, hogy elegendő hely álljon rendelkezésre a katonai felszerelések elhelyezésére és a különféle kommunikációs eszközök beépítésére. A súly kordában tartása érdekében a darukezelő fülkéje kerámia kompozit páncélzattal készül. A terepes alvázra épülő, defekttűrő abroncsokkal szerelt darukból a német hadsereg az elmúlt években 71 darabot rendelt mintegy 150 millió euró értékben.
(Fotók: JCB, Cat, Liebherr, honvedelem.hu / Janó Miklós törzsőrmester)