Körkép a kompakt rakodókról

Tekintettel a hatékonyságra, biztonságra, és a munkaterület sajátosságaiból adódó egyéb fontos szempontokra, az elvégzendő feladathoz leginkább passzoló gép kiválasztásának fontosságához nem férhet kétség. Emiatt bizonyos helyzetekben a kompakt eszközök jelentik a legkézenfekvőbb megoldást.

E terület egyik megkerülhetetlen szakértője a Bobcat, amely éppen idén ünnepli az első csúszókormányzású rakodó megépítésének 60. évfordulóját. A cég jogelődje 1958-ban mutatta be azt a kompakt homlokrakodót, melynek továbbfejlesztéséből rövidesen megszületett a világ első valódi csúszókormányzású rakodója, az M-400-as modell. A vállalat termékei 1962 óta viselik a Bobcat nevet.

Bobcat M400

Azon fejlesztéseknek egy tekintélyes része, melyek eredményeképp a kompakt homlokrakodók elnyerték mai formájukat, csak nemrég ment végbe, így nem túlzás azt állítani, hogy az elmúlt időszakban forradalmi változáson esett át a gépkategória.

Bár az építőgép-gyártókat gyakorta vádolják azzal, hogy az általuk képviselt technológia más ágazatok mögött kullog, a fejlődés természetesen nem állt meg – persze el kell ismerni, hogy az autóiparban mostanság látványosabb innovációnak lehetünk tanúi.

„Néhány év biztosan el fog telni, mire elérjük azt a szintet, ahol az autóipar jelenleg tart, de azt is el kell mondani, hogy a két terület közt nem sok a hasonlóság. Pontosan látjuk, hogy a konnektivitás és a digitalizáció irányába mutatnak a folyamatok, de az autóiparban sokkal könnyebb ezeket megvalósítani, mint az építőiparban, és az utóbbi területen az alkalmazás jellege is más lesz.” – nyilatkozta Alvaro Pacini, a Doosan Bobcat Közel-Keletért, Európáért és Afrikáért felelős igazgatója. A cégvezető hozzátette:

„Számunkra és a többi építőgép-gyártó számára is az a kérdés, hol és mibe fektessünk be. Ez nagyon fontos, hisz nem állnak rendelkezésünkre végtelen források, így meg kell választanunk, milyen úton indulunk el, mibe ruházunk be legközelebb. A közelmúltban komoly erőfeszítéseket tettünk a termelési rendszerünk optimalizálása érdekében, ezen kívül új számítástechnikai rendszerekbe is fektettünk, amely nélkülözhetetlen a várható növekedés kiszolgálásához. A következő öt-hat évben újabb 100-110 millió eurót szeretnénk fejlesztésekre fordítani.”

Egyes gyártók a kompakt kategóriát tekintik a legmegfelelőbbnek az elektromos meghajtás és az önvezető megoldások bevezetésére, tesztelésére, de a Bobcat inkább csak óvatosan halad ebbe az irányba.

„Ami az ilyen gépek alkalmazását és megbízhatóságát illeti, még nem látjuk pontosan, mit hoz a jövő. Természetesen mi is érzékeljük a trendeket, de óvatosnak kell lennünk, ugyanis nem tudhatjuk, milyen irányba érdemes elindulni az elektromos gépek kapcsán.” – mondta Alvaro Pacini.

Ha kicsi a hely

A nemrég óta kapható Komatsu WA100M‐8 kompakt gumikerekes homlokrakodó a gyártótól származó információk szerint egyszerű és költséghatékony üzemeltetést tesz lehetővé. EU Stage IV kibocsátási normát teljesítő, SCR-katalizátorral szerelt motorja mellett a gép új, ergonomikus kialakításával, gazdag alapfelszereltségével és a külön rendelhető extrák hosszú sorával hívja fel magára a potenciális vevők figyelmét.

A WA100M‐8 modell üzemi tömege 7.200 kg, dízel erőforrása pedig 70 kW teljesítmény leadására képes, de ami még ennél is fontosabb: már alacsony fordulaton is magas nyomaték áll a gépkezelő rendelkezésére, mialatt a kerekek közt a teljesen automata hidrosztatikus erőátviteli rendszer osztja szét az erőt.

Komatsu WA100M‐8

A Komatsu homlokrakodója a magas rimpull, kiemelkedő kanálerő, nagy emelési és billentési magasságok mellett elegendő erőtartalékkal rendelkezik a legkomolyabb terepek leküzdéséhez is, mialatt fogyasztása is kedvező marad.

Liebherr L507

Egy másik neves gyártó, a Liebherr szintén 2018-ban mutatta be legújabb, L 507-es és L 509-es modelljeit, melyekkel teljessé vált a cég immár négy tagból álló, Stereoloader névre keresztelt típuscsaládja.

Liebherr L509

A névválasztás nem véletlen, ugyanis a négy, 5,5 és 9,2 tonna közti modell lelke a „stereo steering” négykerék-kormányzás, amely a többi csuklós rakodónál jelentősen kisebb fordulókört tesz lehetővé a Liebherr gépei számára.

25 éves jubileum

Miközben szintén fontos évfordulót ünnepelnek, hisz a cég 25 esztendeje gyárt csúszókormányzású gépeket, a JCB sem tétlenkedett: az elmúlt időszakban nem kevesebb mint hét új modellt mutattak be, melyek közt egyaránt megtalálhatók nagyobb méretű csúszókormányzású gépek és kompakt lánctalpas rakodók. Az új típusok közös jellemzője a Hi-Viz fantázianevű gém, melynek felfogatása 50 milliméterrel alacsonyabbra került, így tovább javítja a kilátást a fülkéből.

JCB Hi-Viz

A nagyméretű csúszókormányzású platformra épülő 225-ös modellt a 250-es váltja, a régi 260-as a 270-esnek adja át a helyét, míg a 300-as és 330-as változatlan formában marad elérhető.

JCB 250T

JCB 270T kompakt rakodó

JCB 270T

Ami a JCB kompakt lánctalpas homlokrakodó-kínálatát illeti, hasonló a helyzet: a 225T helyett a 250T, a 260T helyett a 270T érkezik, a 300T-t viszont egyelőre nem érinti a modellváltás.

Lényeges változás az új típusokon, hogy a gém belső oldalára keményfalú vezetékeket szerelt a gyártó, melyek jobban ellenállnak a sérüléseknek. A billentő munkahenger szintén védettebb helyre került, melynek további előnye, hogy a fülke a gém pozíciójától függetlenül kibillenthető a karbantartási műveletekhez. Ezzel párhuzamosan a henger átmérője meg is növekedett, amely az új 250-es és 270-es modellek esetében 10%-kal nagyobb kanálerőt eredményez.

Páratlan vonóerő

Köszönhetően a portáltengelyeknek és az első-hátsó differenciálzárnak, a Volvo kompakt homlokrakodói nyerik a kategória legnagyobb hasmagasságáért járó képzeletbeli díjat, melyhez a vállalat megfogalmazása szerint „páratlan vonóerő” társul. A gépkezelőnek elegendő egyetlen kapcsolót lenyomnia a differenciálzárak aktiválásához, mellyel biztosítja az erő tökéletes elosztását a négy kerék közt, így csökkentve a kerekek kipörgését nehéz terepen.

Közvetlenül a Terex Compact Germany 2016-os felvásárlását követően a Yanmar négy új kompakt rakodógépet – V70S, V80, V100 és V120 – épített be a kínálatába, míg az ötödik, V65 típusjelű modell piaci bevezetésére ez év szeptemberében került sor.

Yanmar V70S

A gyár állítása szerint a munkagép kompakt méretei (2.610 mm-es magasság, 1.700 mm-es szélesség kanállal, illetve 4.900 mm-es hossz) nagyban hozzájárulnak a V65-ös kiváló manőverező-képességéhez, gazdaságosságához és megbízhatóságához.

Yanmar V120

A gép csuklós kialakítása és az ebből fakadó kiemelkedő manőverezhetőség különösen akkor bizonyul hasznosnak, ha sűrűn beépített környezetben vagy szűk munkaterületeken kell munkát végezni. A csuklós kormányzás további előnye, hogy a kanál egyenes vonalban közelítheti meg az emelendő terhet. Azon túl, hogy gazdaságosan üzemeltethetők, sokoldalúságuknál fogva a Yanmar gumikerekes homlokrakodói a különféle feladatok széles skálájával képesek megbirkózni.

Írta: Grund Online