Géptörténelem: a kotró-rakodó

Legtöbbünknek talán fel sem tűnik, de a laikusok által csak markológépnek titulált kotró-rakodók mára az utcakép szerves részévé váltak, hiszen alig találunk olyan építési munkaterületet – legyen szó lakóházak, közművek vagy utak építéséről – ahol ne fordulnának meg e jellegzetes kinézetű masinák.

Amerika kontra Európa

Ahogy sok más építőgépről is elmondható, a mai kotró-rakodók evolúciójának kezdete a 2. világháborút követő fellendülés éveire tehető, amikor a gyártók a hadigazdálkodás után végre szabadon dolgozhatták ki az építőipar igényeihez leginkább passzoló eszközöket. Bár a kotró-rakodókat sokan a JCB márkával azonosítják, a kezdetek kezdetén párhuzamosan folyt a fejlesztés az Atlanti-óceán két partján. Az első hidraulikus árokásó szereléket 1948 áprilisában dobta piacra a Wain-Roy vállalat az Egyesült Államokban, hogy a következő hat évben nagyjából 7000 példányt értékesítsenek Ford Model 8N traktorokra építve.

Ezzel szinte egyidőben az apró garázscégként indult brit JCB is megkezdte a hasonló eszközök árusítását, majd 1953-ban a vállalat rochesteri üzeméből kigördült az első olyan gép, mely kialakításában már valóban emlékeztet a mai kotró-rakodókra, és ezzel kezdetét vette a kategória – és egyben Joseph Cyril Bamford vállalkozásának – sikertörténete. Azonban mindenképp meg kell említenünk a Case nevét is, ugyanis 1957-ben az amerikai gyártó 320-as modellje volt az első olyan kotró-rakodó, melynek minden elemét házon belül tervezték és gyártották, ráadásul a kotró- és rakodógém a hordozójárművel egy egységet alkotott, vagyis nem volt eltávolítható.

Az alábbi galériában a JCB gyári múzeumában készített fotóinkból válogattunk:

Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
previous arrow
next arrow

Az útkeresés évei

Kezdetben persze minden gyártó traktorok alapjára fejlesztette saját termékeit, de viszonylag hamar kiderült, hogy mezőgazdasági és építőipari területen nagyon eltérő elvárásoknak kell megfelelni, így a kotró-rakodók fokozatosan eltávolodtak az agráriumban honos rokonaiktól – jóllehet, a hasonlóság külsőre ma is elég egyértelmű, aminek egyik mellékhatásaként sokan (egyébként helytelenül) traktorkotróként hivatkoznak a szóban forgó építőgépekre.

A 70-es éveket sok gyártónál az útkeresés jellemezte – érdekesség, hogy többen is próbálkoztak inkább a homlokrakodók irányába mozdulni, és törzscsuklót alkalmazni, de a megoldás nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert túlbonyolította és ezzel drágává tette az alapvetően egyszerű szerkezetet. Azonban a piac üde színfoltjaként néhány kisebb vállalat (például az olasz VF Venieri) még ma is kínál csuklós változatokat. Végül a kotró-rakodók ma is jellemző formája nagyjából a 80-as évekre alakult ki, idén pedig pont 40 éve annak, hogy megjelent a JCB zászlóshajójának számító 3CX modell. Sikerét mi sem jellemzi jobban, mint hogy a britek legnagyobb példányszámban értékesített gépe lett, a 3CX modellnév pedig a mai napig velünk maradt.

Ennek ellenére dőreség lenne azt állítani, hogy a hasonló munkagépek fejlődése megtorpant. A hagyományos elöl kicsi, hátul nagykerekű konfiguráció mellett például egyre elterjedtebbé válnak az egyforma átmérőjű kerekekkel szerelt modellek, melyek nagy előnyei közé tartozik az összkerék-kormányzás és a kedvezőbb közúti menettulajdonságok. Emellett motorok terén is mindig van feljebb: hogy mást ne említsünk, az utóbbi 10-15 évben radikálisan lecsökkent a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása, de kísérleti jelleggel már hidrogénüzemű kotró-rakodó is készült.

40 helyett 160 km/h

A JCB-től sosem álltak távol a látványos marketingfogások, ha gépeik népszerűsítéséről volt szó. 1988-ban ez odáig „fajult”, hogy V8-as Chevrolet-motort építettek egy alaposan átalakított és megerősített gépvázba, mellyel Malcolm Grindey tesztpilóta kápráztatta el a Formula-1 Brit Nagydíj nézőközönségét. A bizarr gépszörny végsebessége elérte a 160 km/h-t.

Egymillió

A JCB idén január végén ünnepelte egymilliomodik legyártott kotró-rakodóját. Mint ebből az alkalomból a cég felidézte, az első teljes modellévben mindössze 35 gép készült, majd az első 50.000 példány eléréséhez több mint 20 esztendőre volt szükség. A félmilliós álomhatárhoz 59 év kellett, ezt követően viszont csak alig több mint egy évtizedbe telt a második félmillió JCB kotró-rakodó legyártása, ami a gépkategória népszerűségéről is sokat elárul. A jubileumi gép egyébként egy 4CX, mely az alkalomhoz illően speciális festésmintát kapott, és vélhetően a gyár rocesteri múzeumának gyűjteményét gazdagítja majd.

(Fotók: JCB, Case, VF Venieri)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.