Miként mérjük egy híd magasságát?
Cikkünkben a Föld legmagasabb hídjait rangsoroltuk, egyvalamit viszont elöljáróban muszáj tisztázni. Magasság alatt ezúttal a teljes szerkezet magasságát, vagyis a szerkezet legalsó, vízből vagy talajból kiemelkedő elemétől a pilonok csúcsáig mért magasságot értjük. Ezt azért fontos kihangsúlyozni, mert ha például a hídpálya talajszinttől mért magasságát vennénk figyelembe, egész más lenne az eredmény, hiszen egyes hidak egészen mély völgyek, szakadékok felett ívelnek át.
Lássuk a listát!

Nagyításhoz kattints a képre!
Mindössze néhány hete, 2025. szeptember 9-én adták át a forgalomnak a kínai infrastruktúra-építés legújabb ékkövét. A Jangce vize fölött 352 méterre magasodó szerkezet egyszerre vezet át a folyón egy gyorsforgalmi utat, egy vasútvonalat és egy főútvonalat, így megnyitását követően drasztikusan lerövidült az ötmilliós Csangcsou és a hasonló népességű Tajcsou városa közti utazási idő.
A hat éven át épült Csangtai-híd egyszersmind a világ leghosszabb ferdekábeles átkelőjének címét is elhódította a vlagyivosztoki Russzkij-hídtól. További érdekesség, hogy a munkákhoz több speciális darut is kifejlesztettek, melyek számos paraméter szempontjából szintén egyedülállóak a világon.

Nagyításhoz kattints a képre!
Forgalomba helyezésének 20. évfordulója alkalmából tavaly mi is írtunk a francia mérnökök egyik csúcsteljesítményéről, mely Párizs és az ország déli partvidékének városai közt létesített fontos kapcsot azzal, hogy átvezeti az A75-ös autópályát a Tarn folyó völgyén.
Jóllehet már Kínáé az első hely, mi elfogultak vagyunk, és szívünknek még mindig az európai legenda a legkedvesebb.

Nagyításhoz kattints a képre!
Függőhídként kakukktojás módjára bújik meg ferdekábeles rokonai között listánk harmadik helyezettje. A törökországi 1915 Çanakkale híd a Dardanellák tengerszorosa felett létesült, így elmondhatjuk, hogy egyben Európát és Ázsiát is összeköti. Neve némi földrajzi-történelmi magyarázatot igényel: míg Çanakkale a szoros térségének legnagyobb városa, az 1915-ös évszám a Dardanellák ostromának egyik fontos – természetesen török győzelemmel végződött – csatájára utal az I. világháború idejéből. A 2023 méteres leghosszabb támaszköz szintén jelképes, a Török Köztársaság kikiáltásának századik évfordulójára emlékeztet. Apró „hiba”, hogy magát a szerkezetet is ebben az évben tervezték átadni, ám a folyamatok a vártnál kedvezőbben alakultak, így már 2022-ben megtarthatták az ünnepélyes hídavatást.
Európa számára külön ínyencség, hogy a kivitelezésnél alkalmazott műszaki megoldások egy részét eredetileg a Szicília és az olasz csizma orra közti hídhoz dolgozták ki, ám az itáliai híd körüli hercehurcák miatt végül itt hasznosították élőben. Azonban nemrég bejelentették, hogy megépül a szicíliai híd is, a kivitelező pedig ugyanaz, vagyis az 1915 Çanakkale egyfajta mintaként is fog szolgálni az új projekthez.
Magyarország legje
Valószínűleg sokan kitalálták: hazánkban a Megyeri híd a csúcstartó, mely egyben Magyarország leghosszabb folyami átkelője is. Központi szekciójának 100 méter magas, A-alakú pilonjai tagadhatatlanul esztétikus látványt nyújtanak, a híd viszont már a kivitelezés alatt legendássá vált. Mint emlékezetes, a kiírt online szavazáson sokáig Chuck Norris vezetett, de végül a voksolást meghekkelő amerikai humorista, Stephen Colbert lett a befutó. Bár Zrínyi Miklós neve is a legnépszerűbb javaslatok közt volt, végül a névadásért felelős bizottság – némileg csalódást keltően – a Megyeri híd elnevezés mellett döntött a közeli Békásmegyer és Káposztásmegyer településrészek nevéből kiindulva.


Nagyításhoz kattints a képre!
Mint látható, mindössze 2 méteren múlt, hogy a képzeletbeli dobogóra nem fért fel a délnyugat-kínai Kujcsou tartományban található közúti viadukt. A Pingtang-híd mind szerkezete, mind rendeltetése szempontjából rendkívüli hasonlóságot mutat a millau-i völgyhíddal. A 2019-ben átadott, légies megjelenésű völgyhíd a térség egyik fontos autópályáját vezeti át a Cao Duhe folyó mély kanyonján, ennél fogva a hídpálya 310 méteres magasságban található a völgytalp fölött.

Nagyításhoz kattints a képre!
A 2020-ban megnyitott híd hivatalosan Vuhszi és Nantong városát köti össze (a két település együttes lakossága kb. másfélszerese Magyarországénak), gazdasági jelentősége viszont inkább abban áll, hogy igen közel fekszik a Jangce torkolatához és a torkolatnál található Sanghajhoz. Ebből adódóan a Huszutung híd a legkeletibb vasúti összeköttetés a folyó felett. Míg felső pályáján az S19 jelű, hatsávos gyorsforgalmi út halad, az alsó pályán négy vasúti vágány kapott helyet, melyeken a vonatok akár 200 km/h sebességgel is száguldhatnak.
A két, egyenként 325 m magas pilon közti közbülső támaszköz hossza 1092 méter, de fontos megemlíteni, hogy a komplett híd hossza meghaladja a 11 kilométert.
Ez még csak a kezdet
A listánkon szereplő öt híd közül négyet 2019 óta adtak át, három pedig Kínában található. Ez egyben jól illusztrálja a világ infrastruktúra-építését jellemző trendeket is, ahol már az ázsiai ország diktálja a tempót.
Jelen pillanatban legalább négy olyan híd kivitelezése folyik Kínában, melyek szerkezeti magassága meghaladja a 340 métert, vagyis alapos átrendeződés várható a toplistán is. Könnyen lehet, hogy néhány év múlva a millau-i völgyhíd például már nem lesz benne az első ötben. A folyamatban lévő projektek közül kiemelkedik a Nanpan folyó fölött épülő Puzhehei-híd, mely 385 méteres pilonjaival várhatóan három év múlva hódítja majd el a világrekordot.

(Fotók: People’s Daily, Jiangsu Provincial Railway Office, China Xinhua News, 1915canakkale.com, CEVM, Magyar Közút)