A Fleeming Jenkin névre keresztelt hajót a belga Jan De Nul cégcsoport megrendelésére a kínai China Merchants Heavy Industry (CMHI) hajógyár építette meg, és az október végi ünnepélyes vízre bocsátást követően a tervek szerint további hasonló „XL-es” kábelfektetők követik majd.

A kínai Hajmen város hajógyárában különlegességszámba ment a Fleeming Jenkin, hiszen a létesítményből szinte kizárólag hatalmas autószállítók és tankerek kerülnek ki. Ezzel együtt az új kábelfektető sem éppen apró: a 215 méter hosszú, 40 méter széles hajótesten három forgódobot alakítottak ki, melyekbe összesen 29.000 tonna kábel tölthető, ez pedig új rekordot jelent a hasonló rendeltetésű vízi járművek közt.
A névadóval is érdemes megismerkedni
A hajóosztály első példányát Henry Charles Fleeming Jenkin 19. századi feltalálóról nevezték el. A brit mérnök elsősorban azzal írta be magát a technika történetébe, hogy ő tervezte meg a világ első drótkötélpályás felvonóját, ami a mai libegők, síliftek, és persze ipari szállítórendszerek őse. Emellett a vízalatti kábelek fektetéséhez szükséges berendezések fejlesztésében is fontos szerepet töltött be. A Dél-Angliában telepített első kötélpálya 1885-ös átadását Jenkin sajnos már nem érte meg.

Már megvan az első küldetés
A megrendelő nem titkolt célja, hogy a hajóval nagykapacitású tengeri szélfarmokhoz és más energiaipari projektekhez építsen ki vízalatti vezetékeket. Már azt is tudni lehet, hogy a jövő évre tervezett üzembe helyezést követően a Fleeming Jenkin első feladata a TenneT 2GW program részeként északi-tengeri szélerőművek összekötése lesz a német és holland hálózatokkal.
Ennek során a Jan De Nul csoport új hajóegysége 700 kilométernyi nyomvonalon mintegy 2800 kilométernyi vezetéket fog lefektetni, összekapcsolva az Északi-Tenger szélerőműveit a kontinens országaival. „A Fleeming Jenkinben összpontosul mindazon tapasztalat, melyet az utóbbi 15 évben felépítettünk a kábelek fektetésével összefüggésben” – fogalmazott Wouter Vermeersch, az építtető vállalat tengeralatti kábelekért felelős igazgatója.
Jóllehet a gyártást Kínában bonyolították le, a tervezési munkát és a fedélzetre telepítendő technológiák fejlesztését a belga vállalat szakemberei házon belül végezték el. A hajó rendkívüli hatékonysággal üzemeltethető, ami nemcsak alacsony fajlagos költségekben nyilvánul meg, de az elvégzett projektek ökológiai lábnyoma is nagyban csökkenthető.
A járműre három hatalmas, 8 méteres belső átmérőjű kábeldobot építettek, melyek közül kettő a fedélzeten (kapacitásuk egyenként 11.000 tonna), egy pedig a hajótest belsejében (kapacitása 7.000 tonna) kapott helyet. Legalább ilyen fontos, hogy egyszerre négy kábel fektetése is lehetséges csaknem 3000 méteres mélységig.

Zöldenergiához zöld jármű
Mint közismert, a tengerjáró hajók bunkerolajjal üzemeltetett motorjai rendkívül környezetszennyezőek. A Fleeming Jenkin e szempontból is előremutató, miután utókezelő rendszere a nanorészecskék 99 százalékát kiszűri, és ezzel elnyerte a kiemelten környezetbarát vízi járműveknek járó ULEV (Ultra-Low Emission Vessel) minősítést.
Sőt, hibrid hajtásrendszerének része egy 2,5 MWh kapacitású akkumulátor is, az ezt tápláló generátorok pedig bioüzemanyaggal és zöld metanollal is üzemeltethetők, ami jelentősen hozzájárul a kibocsátott szén-dioxid és nitrogén-oxidok mennyiségének leszorításához.


Már épül a testvérhajó
Ha minden jól megy, a Fleeming Jenkin az építési munkák befejezését és a próbautakat követően 2026-ban áll szolgálatba a Jan De Nul flottájában, nem sokkal később pedig csatlakozhat hozzá már szintén építés alatt álló testvérhajója, a William Thomson is.
Az európai villamosenergia-hálózati rendszerüzemeltetőket tömörítő ENTSO-E (European Network of Transmission System Operators for Electricity) szerint a kontinens tengeri szélerőműveihez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése a következő 25 évben nagyjából 400 milliárd eurót (kb. 150.000 milliárd forintot) fog felemészteni, a munkákban pedig oroszlánrészt vállalnak az új kábelfektető hajók.
(Fotók: Jan De Nul)


