Sleipnir: a gigantikus úszóerőd

20 ezer tonnás emelési kapacitás, 175 méteres emelési magasság, ezek jellemzik a nemrégiben vízre bocsátott Sleipnir névre keresztelt rekorder úszódarut.

A különleges úszó járművekre és nyílt vízi platformokra szakosodott SembCorp Marine a közelmúltban fejezte be a 20 000 tonna kapacitású SSCV Sleipnir építését, melyet a Heerema Marine Contractors kivitelező vállalat számára készítettek el Szingapúrban. Sőt a világrekorder úszódarut már vízre is bocsátották, és ünnepélyesen meg is keresztelték. A jármű 220 méteres hosszához 102 méteres szélesség társul, a 12 000 négyzetméteres fedélzeten elhelyezett két forgódaru – melyek dolgozhatnak akár párban, akár egymástól függetlenül is – pedig egyenként 10 000 tonnányi terhet képes felemelni.

20 ezer tonnás emelési kapacitás, 175 méteres emelési magasság, ezek jellemzik a nemrégiben vízre bocsátott Sleipnir névre keresztelt rekorder úszódarut.

A Huisman által szállított, 144 méteres gémhosszúságú daruk maximális, 10 000 tonnás terheléssel 48 méteres kinyúlással üzemelhetnek, amely 7000 tonna emelésénél 62 méterre, 4000 tonnányi teher esetén pedig 82 méterre nő. A legnagyobb elérhető kinyúlás 102 méter. Két nagyobb „testvérén” kívül a fedélzeten helyet kapott egy kiegészítő rácsos gémes daru is, amely 12 méteres kinyúlással 70 tonnát emelhet.

20 ezer tonnás emelési kapacitás, 175 méteres emelési magasság, ezek jellemzik a nemrégiben vízre bocsátott Sleipnir névre keresztelt rekorder úszódarut.

Természetesen a gyártó nem feledkezett meg az úszódaru kezeléséhez szükséges személyzetről sem. Összesen 400 ember elhelyezésére nyílik lehetőség egy- és kétágyas kabinokban, melyek mindegyike fűtött és légkondicionált. A munkások szállítása és ellátása szempontjából is fontos tulajdonság, hogy a 28 méter átmérőjű helikopterleszálló teherbírása elegendő az iparágban alkalmazott nagyobb típusok – pl. az Augusta Westland EH101 vagy a Sikorsky S-92 – fogadására. Egy esetleges vészhelyzet esetére a Sleipnirt kilenc mentőcsónakkal látták el, melyek egyenként 70 fő befogadására alkalmasak, vízre bocsátásukhoz pedig nem szükséges darut használni. A gigantikus úszó jármű meghajtásáról nem kevesebb mint 12 motor gondoskodik, melyek üzemeltethetők alacsony kéntartalmú hajózási célú gázolajjal (azaz MGO-val) vagy cseppfolyósított földgázzal (LNG-vel).

Kétféle üzemmód

A motorok négy gépteremben hármasával kerültek beépítésre, teljesítményük pedig egyenként 8 MW, ami azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló összteljesítmény mintegy 96 MW. A motorok összesen nyolc hajócsavart forgatnak, melyek közül négy az úszódaru orránál, míg négy a tatnál került elhelyezésre. Közös jellemzőjük, hogy az összes hajócsavar leszerelhető, sebességük és a hajtási irány pedig változtatható. Emellett az orrnál elhelyezett négy hajócsavar szükség esetén be is húzható. A Heerema tervei szerint a világ számos pontján alkalmazzák majd a Sleipnirt olaj- és gázipari létesítmények alapjainak, tartószerkezeteinek, felépítményeinek, illetve egyéb szerkezeti elemeinek építéséhez és bontásához. Sőt mi több, a vállalat már aláírt szerződésekkel rendelkezik többek közt fúrótorony-felépítmények telepítésére a Földközi-tengeri Leviathan gázmezőn, tartószerkezetek és felépítmények építésére és bontására az Északi-tengeren, Dánia partjai közelében fekvő Tyra gázmezőn, valamint tartószerkezetek és felépítmények eltávolítására a skót partok mentén elhelyezkedő Brae B olajmezőn.

20 ezer tonnás emelési kapacitás, 175 méteres emelési magasság, ezek jellemzik a nemrégiben vízre bocsátott Sleipnir névre keresztelt rekorder úszódarut.

A fúrótornyokkal kapcsolatos munkákon túl a Sleipnir kitűnően alkalmas tengeri szélerőművek telepítésére is, ahol minden bizonnyal jól kihasználható lesz a két daru 175 méteres maximális emelési magassága. Nem csoda, hogy Pieter Heerema, a Heerema Marine Contractors igazgatótanácsának elnöke elégedetten nyilatkozott a cég legújabb szerzeményéről: „Büszkeséggel tölt el, hogy az új úszódarunk szolgálatba állítása révén a Heerema Marine Contractors ismét új távlatokat nyit az iparágban, hiszen a Sleipnir több tekintetben is úttörő eszköznek számít. Amellett, hogy a máig gyártott legnagyobb úszódaru, emelési kapacitásával rekordot döntött a rajta elhelyezett két daru is. Nem elhanyagolható az sem, hogy ez a világ első olyan úszódaruja, amelynek motorjai kétféle üzemanyaggal, MGO-val és LNG-vel is működhetnek, ami drasztikusan csökkenti a jármű károsanyag-kibocsátását. Legyen szó akár építésről, akár bontásról, a Sleipnir innovatív megoldásai tovább erősítik a Heerema vezető szerepét a nyílt tengeri olaj-, gáz- és szélenergia-szektorral kapcsolatos fejlesztések területén.”

A Sleipnir nemsokára elhagyja a kikötőt, hogy az átadás előtti próbaüzem keretében alávessék a szükséges teszteknek.