Az építkezési munkálatok megkezdéséhez szükséges iratokat a horvát autópálya-kezelő vállalat (HC) írta alá a China Road and Bridge Corporation kínai konzorciummal. Horvátország a Peljesac-híddal Bosznia-Hercegovina adriai tengerpartját elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbre fekvő tengerparti földsávjával. A híd stratégiai fontosságú, kiemelt projekt Horvátországban, összértéke bruttó 526 millió euró (170,5 milliárd forint). Az Európai Unió 85 százalékban, 357 millió euróval támogatta a kivitelezést, erről tavaly júniusban döntött az Európai Bizottság. A projekt kivitelezésére 36 hónap áll rendelkezésre.
Bosznia-Hercegovina szerint viszont a híd felépítésével ellehetetlenítenék az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.
Adil Osmanovic civil ügyekért felelős boszniai miniszter hétfőn „még egyszer” felszólította Andrej Plenkovic horvát kormányfőt, hogy mielőbb kezdjen tárgyalásokat a két ország között fennálló határvitáról, hozzátéve, hogy ellenkező esetben Szarajevó a nemzetközi bírósághoz fordul a Peljesac-híd építése miatt.
Bakir Izetbegovic, a bosznia-hercegovinai kollektív államelnökség bosnyák tagja, a háromtagú testület soros elnöke közleményében azt írta: Horvátország azzal, hogy figyelmen kívül hagyta a boszniai intézmények kifogásait a híd építésével kapcsolatban, megsértette Bosznia-Hercegovina területi épségét, valamint jogát ahhoz, hogy nyílt kijárata legyen az Adriai-tengerre.
Zágráb azonban úgy véli, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tesz, arra hivatkozva, hogy a híd a horvát területi vizeken belül épül.
A vita évek óta húzódik a két ország között. Bosznia-Hercegovina néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Peljesac-félszigettel szemben, s ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos. Szarajevó azt szeretné elérni, hogy a Neumi-öbölből egy 70 kilométer hosszúságú tengeri folyosón át „nyílt kijárata” legyen a nemzetközi vizekre, hogy hajói ne csak horvát területi vizeken keresztül tehessék meg ezt az utat. Horvátország viszont a boszniai tengerpartot elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbi tengerparti földsávjával, ezért hidat építene a Peljesac-félszigetre, hogy az oda vagy Dubrovnikba utazóknak ne kelljen két horvát-boszniai határon is áthaladniuk.
Zágráb megpróbált eleget tenni a boszniai kéréseknek. Megemelte a híd tervezett magasságát 35 méterről 55 méterre, valamint a tartópillérek egymásközti távolságát 200 méter szélességűre növelte, hogy bármilyen hajó akadálytalanul közlekedhessen alatta, ami jelentősen megdrágította a projektet.
Bosznia-Hercegovinában ősszel választások lesznek. A horvát sajtó szerint a Peljesac-híd építése a választási kampány egyik fő témája lesz, számolt be az MTI tudósítója.