Napjainkban az akkumulátorok kapacitása, mérete és tömege még hátrányt jelent a dízelmotorokkal szemben, melyek az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, az általuk biztosított magas nyomaték pedig jól illeszkedik az építőipari felhasználáshoz. Ameddig áttörés nem következik be az akkumulátor-technológia terén, és nem növekszik jelentősen az akkumulátorok energiasűrűsége, az elektromos- és hibrid megoldások alkalmazása gépméret kérdése marad a gyártók számára.
A nagy építőgép-ipari vállalatok részéről egyfelől logikus lépés például elektromos minikotrókat felvenniük a termékpalettáikra, mivel a hasonló gépek rengeteg előnyt nyújtanak városi környezetben, vagy ha épp belső terekben kell dolgozni. Ilyenkor jól jön a szinte zajtalan működés és a zéró károsanyag-kibocsátás, a gépek pedig egyszerűen feltölthetők a lakossági hálózatról.
Másfelől viszont viszonylag kevés értelme lenne 20 tonnás kotrókat elektromos meghajtással gyártani, mert az ilyen eszközök rengeteg energiát igényelnek, a lakott területektől sokszor távol eső munkaterületeken, villamoshálózat hiányában ráadásul többnyire problémás a töltésük. Ehhez persze hozzájön az is, hogy az akkumulátorok előállítási költsége miatt egy ilyen kotrót csak irreális áron lehetne piacra dobni.
A szélsőségek közti arany középúton a közepes méretű gépek viszont kitűnő terepet kínálnak a két megközelítés ötvözésére. Az így létrejövő hibridek meghajtásáról gondoskodhat hagyományos dízelmotor, viszont egyes funkciók energiaigénye biztosítható akkumulátorok segítségével.
Zéró emisszió
A kompakt építőgépekre szakosodott Wacker Neuson egész gépcsaládot hozott létre a zéró emissziós eszközökből, mely többek közt magában foglalja a kis fordulósugarú (zero tailswing) EZ17e kotrót és a vadonat új AP1850e lapvibrátort.
Integrált töltőjével és intelligens töltésvezérlő rendszerével az EZ17e a beépített akkumulátorról is dolgozhat, de közvetlenül az elektromos hálózatra kötve is üzemeltethető, ezen kívül további előnyei közé tartozik, hogy munka közben is tölthető. Egy átlagos, 110 és 230 V közti hálózati csatlakozó elegendő, hogy a gépet az üzemeltető egy éjszaka alatt teljesen feltöltse, de ha ipari áram is rendelkezésre áll, a töltés mindössze négy órát vesz igénybe. A fejlett lítium-ion akkumulátor a gép hátsó részén kapott helyet, ami pedig a kapacitását illeti, teljes teljesítményen öt, míg Eco módban működtetve akár hét órára elegendő energiát képes tárolni.
A közelmúltban egy másik nagymúltú gyártó, a JCB is új elektromos minikotró piacra dobását jelentette be. A zéró károsanyag-kibocsátású JCB 19C-1 E-TEC három, igen modernnek mondható lítium-ion akkumulátorban tárolja az energiát, melyek egy robusztus akku-csomagban kaptak helyet, hogy ellenálljanak az építőiparban gyakorta előforduló zord körülményeknek. 15 kWh-s kapacitásuk azt jelenti, hogy teljes feltöltés után a kotró a szokványos üzemeltetési körülmények közt végigdolgozhat egy teljes műszakot, míg a tárolt energia szélsőséges igénybevétel mellett is elegendő négy órára.
A JCB közlése szerint a hidraulikát 48 V-os elektromos rendszer szolgálja ki, és részben ennek köszönhető, hogy a gép nagyobb nyomaték leadására képes, mint hagyományos, dízelmotorral szerelt kategóriatársai.
Az alapfelszerelés részét képező beépített töltőjével a JCB 19C-1 E-TEC hat óra alatt feltölthető 230 V-os hálózatról, míg a külön rendelhető gyorstöltővel ez az idő két és fél órára rövidül.
Üzemeltetési szempontból nagy előnyt jelent, hogy a tisztán elektromos gép esetében nincs szükség a hűtőfolyadék és a motorolaj szintjének napi ellenőrzésére, de ami még ennél is fontosabb: zajszintje csupán ötöde dízelmotoros társaiénak.
Kőbányászat és zúzottkő-gyártás
A Volvo Construction Equipment (CE) eltökélt célja, hogy az elektromos meghajtás egyeduralkodóvá váljon – legalábbis a kőbányászat és a zúzottkő-gyártás területén. A cég egy olyan elektromos megoldásokat bemutató mintaprojektet végez, melynek keretében zéró károsanyag-kibocsátású gépeik segítségével biztonságos, balesetektől és szükségtelen leállásoktól mentes üzemet hoztak létre egy svédországi kőbányában. E célból a Volvo CE kifejlesztette a HX2 típusú, önvezető elektromos dömpert , melyből nyolc darab dolgozik a bányában, de a projekt gerincét alkotó flottában megtalálható az LX1 hibrid homlokrakodó és a hálózatról üzemeltethető EX1 kotró több példánya is.
Hasonlóan egyedi megoldást képvisel az Ausa nemrég bemutatott, könnyű vezetőfülkével ellátott D100AHA típusú elektromos minidömpere is. A prototípus csaknem egytonnás kapacitással büszkélkedhet, akkumulátora pedig elegendő egy hatórás munkanaphoz, melyet követően a 220 V-os hálózatra csatlakoztatva mindössze öt óra alatt teljesen feltölthető.
Hibrid kotró
A Komatsu Europe 2008-ban a világon elsőként fejlesztett ki kereskedelmi forgalomban kapható hibrid kotrógépet. Évtizedes tapasztalatára építve a cég nemrég dobta piacra HB215LC-3 típusjelzésű hibrid kotróját, amelyben a Komatsu eddigi legmodernebb hajtásláncának részeként egy 110 kW teljesítményű, SCR-katalizátorral ellátott dízelmotor dolgozik. Így a gép jelentős üzemanyag-megtakarítás mellett természetesen alacsonyabb CO2 kibocsátást tesz lehetővé, mellyel párhuzamosan nőtt a hatékonyság, és nem utolsósorban a fülke kényelme is.
Homlokrakodó
Az új 988K XE típusú homlokrakodóval a Caterpillar egy csapásra eloszlatta a korábbi kételyeket, melyek szerint hatékonyság terén a hibridgépek elmaradnak tisztán dízelmeghajtású rokonaik mögött. A cég közlése szerint a nemrég bemutatott rakodógép a hagyományos 988K modellel összevetve 25%-kal hatékonyabb üzemeltetés mellett 10%-kal magasabb termelékenységet nyújt.
További előnyként az elektromos technológia jelentősen csökkenti a karbantartási költségeket, mialatt a motor élettartamát is meghosszabbítja. Az olajcsere-periódus 2.000 órára emelkedett, így a dízelmotoros típustestvérhez képest a 988K XE hajtáslánca 40%-kal kevesebb olaj felhasználását teszi szükségessé.
Az elektromos részegységek tartósságát jól jellemzi, hogy a villanymotor, a generátor és az inverter tervezett élettartama annak ellenére is duplája a belső égésű motorénak, hogy az elektromos rendszer elemei minimális karbantartást igényelnek, és hogy a Caterpillar becslése szerint a hibrid kialakítás eleve mintegy 3.500 órával tolja ki a dízelmotor élettartamát.