Hónapokig dolgoztak a szakemberek a Lánchíd pesti oldalán lévő szűk lánccsatornában és a 14 méter mélyen lévő horgonykamrában, hogy felvigyék a szükséges korrózióvédelmi rétegeket a föld alatti láncszakaszra, valamint a lehorgonyzó öntvényre.
A láncok végét a híd 1914-1915-ös átépítésekor a pesti és a budai horgonykamrákban is az eredeti hídfőtömbhöz képest további mintegy ötezer köbméter betonnal súlyozták le – ismertették.
A tucatnyi lemezből álló láncszemeket és a lehorgonyzó öntvényt is először szemcseszórással megtisztították, majd több lépésben felvitték rá az alapozó, a közbenső, végül pedig – a Lánchíd végleges, kékesszürke színét adó – fedő festékréteget – írták.
A BKK közölte: a föld alatti láncrészek korrózióvédelme már a budai oldalon is elkezdődött. A medernyílásban a két pillér között a pályaszint alatti acélszerkezetek – vagyis a kijavított tartószerkezetek és a beépített új, acél pályatáblák – rozsdásodás elleni védelme heteken belül megkezdődik. A többi lánc a híd közepéről indulva már ezekkel a szerkezetekkel együtt újul meg.
A kőfaragók is folyamatosan dolgoznak
Kitértek arra is, hogy a történelmi lánckamrákban mindig is gondot okozott a beszivárgó talajvíz, ezért a felújítás során mindkét hídfőben igyekeznek megakadályozni az intenzív vizesedést. A lánccsatornákat, a lejáró aknákat és a horgonykamrákat negatív víznyomás elleni szigeteléssel látják el.
Az előzetes vizsgálatok szerint erős lehet a vízbeszivárgás, injektálással töltik ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, repedéseket. A befecskendezett anyag megakadályozza, hogy nagyobb mennyiségű víz szivárogjon a területre.
A BKK közölte azt is, hogy a Lánchíd felújítása az ütemtervnek megfelelően halad. A medernyílás járdáinak valamennyi járdatáblája a helyére került. Elbontották a korábbi, oldalbeömlésű víznyelőket. A pesti és a budai pilon kapuzata körüli állványzatról folyamatosan dolgoznak a kőfaragók. Ütemezetten halad a díszöntvények, a rozetták leszerelése.
A pesti gyalogos-aluljáró északi oldalán is elkészült a födém. A budai oldalon pedig már tart a kész kerékpáros- és gyalogos-aluljáró alagút mellvédjének a szerelése.
A Lánchíd felújítása és korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül.
Forrás: MTI/BKK