A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a közleményében felidézte: a több alkalommal átépített szerkezet „ősét” 1877-ben nyitották meg a vasúti forgalomnak. Több mint 140 év elteltével, idén augusztusban megindulhatott a forgalom a legújabb szerkezeten is.
Az eredeti, 1877-ben átadott hidat már az 1900-as évek elején át kellett építeni. 1913-ban adták át a forgalomnak a második, kétvágányos, vonóvasas szerkezetét, amely azonban a második világháborúban megsemmisült – írták. Az újjáépítés nem tudott azonnal megindulni, 1944-45 között ideiglenes, provizórikus szerkezeteket építettek a forgalomnak. Ezt követően, 1946-ban adták át az egyvágányú, félállandó jellegű, úgynevezett „K”-hidat, ezt követően pedig 1948-ban és 1953-ban készültek el két vágánnyal azok az állandó hídszerkezetek, amelyek napjainkig szolgálták a vasúti forgalmat – olvasható a közleményben.
Ezek a szerkezetek a 2010-es évek elejére annyira leromlottak, fő tartószerkezetük olyan mértékben károsodott, hogy ismét szükségessé vált az átépítésük. Ekkor azonban már háromvágányos szerkezetben gondolkodtak.
Mint írták: a korszerűsítésről 2015-ben született döntés, a kivitelezési munkálatok azonban csak 2019-ben, több évnyi előkészítési munkát követően indulhattak meg a budai oldalon, egy próbacölöp elkészítésével.
A NIF egy érdekes adatra is felhívta a figyelmet: több mint 173 milliárd köbméter víz folyt le a Dunán a munkálatok ideje alatt
Felidézték: 2020 szeptemberében érkezett meg az a két úszódaru, melyek segítségével megtörténhetett az első szerkezet első elemének beemelése. Ezt öt másik hídelem követte, melyekből összeállt az első felszerkezet. A kihívások ellenére, 2021 áprilisában sikerült átadni a forgalomnak a három új hídszerkezet közül az elsőt.
Ezzel egyidőben megkezdődött a középső híd bontása, majd újjáépítése. Ehhez szintén hat hídelemet kellett a helyszínen, vízi manőverek segítségével a helyére emelni. A második új szerkezeten 2021 végén indulhatott meg a forgalom, miközben elkezdődött a déli oldali régi hídszerkezet bontása is.
Idén májusban beemelték a kirakós utolsó darabját is, az úgynevezett zárótagot, ezzel a Déli összekötő vasúti Duna-híd új, harmadik szerkezete is átjárhatóvá vált. A vasúti és egyéb, befejező munkák, majd a sikeres próbaterheléseket követően a Duna felett már három vasúti vágány ível át – írja a NIF.
Forrás: NIF