Hatmillió tonna szerkezeti beton: a Hoover-gát

Bár ismertségét elsősorban a hollywoodi filmeknek köszönheti, a világ valószínűleg leghíresebb gátja önmagában, mérnöki műtárgyként is figyelemreméltó. Monumentális méretei még nyolc évtizeddel az építés után is lenyűgözőek, nem is véletlen, hogy turisták milliói keresik fel minden évben.

Három cél, hét állam

Egy külön cikket is kitenne a kacskaringós út, ami végül elvezetett a gát megépítéséhez, hiszen az első ilyen irányú tervek még bőven a XIX. században születtek meg. Kezdetben a cél pusztán az volt, hogy biztosítsák az öntözéshez szükséges vizet a környék gazdálkodói számára, akiknek a szeszélyes Colorado folyón levonuló árhullámok is komoly fejtörést okoztak. A terveknek végül az adta meg a megvalósuláshoz szükséges végső lökést, hogy az 1900-as évek elején felívelő iparosodásához hirtelen jelentős mennyiségű elektromos energiára lett szükség.

A következő komoly akadály adminisztratív jellegű volt, ugyanis a Colorado folyó vízgyűjtő területén osztozó hét állam képtelen volt megegyezni a vízjogokról. Az érdekegyeztető tárgyalásokat a gát mellett kardoskodó Herbert Hoover kereskedelmi miniszter vezette, és hosszas viták – no meg egy legfelsőbb bírósági döntés – után 1922 novemberében végre megszületett az érintett államok közti egyezség.

Kezd testet ölteni a szerkezet
A Six Companies alkalmazottai a 1,5 millió köbméter beton beépítésére emlékeztető táblával 1934 júniusában
Teherautóból átalakított busz a munkások szállításához
A gát Arizona és Nevada határán fekszik, így átkelve rajta másik időzónába lép az ember: erre emlékeztetnek a szélső tornyokon elhelyezett órák
2010-ben nyílt meg az elkerülőút hídja, tehermentesítve a gátat
Turistahajó az alvízi oldalon
A tornyok is az építéskor divatos art deco stílus jegyeit viselik
Látogatócsoport az egyik gépteremben, a padlót az amerikai őslakosok kultúrájára emlékeztető motívumok ékesítik
Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
Kezd testet ölteni a szerkezet
Kezd testet ölteni a szerkezet
A Six Companies alkalmazottai a 1,5 millió köbméter beton beépítésére emlékeztető táblával 1934 júniusában
A Six Companies alkalmazottai a 1,5 millió köbméter beton beépítésére emlékeztető táblával 1934 júniusában
Teherautóból átalakított busz a munkások szállításához
Teherautóból átalakított busz a munkások szállításához
A gát Arizona és Nevada határán fekszik, így átkelve rajta másik időzónába lép az ember: erre emlékeztetnek a szélső tornyokon elhelyezett órák
A gát Arizona és Nevada határán fekszik, így átkelve rajta másik időzónába lép az ember: erre emlékeztetnek a szélső tornyokon elhelyezett órák
2010-ben nyílt meg az elkerülőút hídja, tehermentesítve a gátat
2010-ben nyílt meg az elkerülőút hídja, tehermentesítve a gátat
Turistahajó az alvízi oldalon
Turistahajó az alvízi oldalon
A tornyok is az építéskor divatos art deco stílus jegyeit viselik
A tornyok is az építéskor divatos art deco stílus jegyeit viselik
Látogatócsoport az egyik gépteremben, a padlót az amerikai őslakosok kultúrájára emlékeztető motívumok ékesítik
Látogatócsoport az egyik gépteremben, a padlót az amerikai őslakosok kultúrájára emlékeztető motívumok ékesítik
previous arrow
next arrow

Kanyonváltás

Innentől azonban még majdnem egy évtizedet kellett várni az első kapavágásra, mivel egy ilyen léptékű projekt esetén a tervezés és a megfelelő műszaki megoldások kidolgozása sem bizonyult gyerekjátéknak. Időközben eldőlt az is, hogy az eredetileg elképzelt Boulder-kanyon helyett a jobb adottságokkal rendelkező, szűkebb Black-kanyonban építik fel a gátat, ám a projekt nevén már nem változtattak, és kezdetben az építmény is Boulder-gátként vonult be a köztudatba.

Ebben az időszakban úgy becsülték, hogy a világon a gízai piramisok óta nem készült hasonló tömegű építmény. Nem is csoda, hogy a projektre önállóan nem akadt jelentkező, ehelyett a hattagú, nemes egyszerűséggel Six Companies-nek nevezett konzorcium nyerte el a megbízást uszkve 49 millió dolláros ajánlatával, mely az inflációt figyelembe véve ma 860 millió dollárnak (bő 300 milliárd forintnak) felelne meg. A tényleges munkák 1930-ban kezdődtek meg, eddigre pedig történetesen a projekt megvalósulásában kulcsszerepet játszó Herbert Hoover költözött be a Fehér Házba.

Első az infrastruktúra

A szükséges kisajátítások lefolytatását követően elsőként meg kellett építeni a „semmi közepén” fekvő helyszínre vezető utakat, és egy vasúti vágány is kiépült a körülbelül 50 kilométerre fekvő álmos városkából, Las Vegas-ból. Sőt, a munkások elszállásolására külön település nőtt ki a sivatag homokjából a leendő gát közelében – a Boluder City néven ismertté vált kisváros ma is létezik, mintegy 15 ezren lakják.

Abból kifolyólag pedig, hogy a 20-as évek végére beköszöntött a nagy gazdasági világválság, és tömegek maradtak állás nélkül, munkaerőből nem volt hiány – annak ellenére sem, hogy a munkakörülmények messze voltak az ideálistól. A kanyon oldalfalait például a munkásoknak kötélen leereszkedve, több mint 20 kg súlyú légkalapácsokkal kellett kivésniük a tűző napon, nem ritkán 2-300 méteres magasságban függve.

Ha egy projekt szó szerint nagyot szól

Hogy a gát alapozásához száraz munkatér álljon rendelkezésre, okvetlenül el kellett terelni a Colorado vizét, ezért a folyó bal és jobb partján két-két, egyenként 16 méter átmérőjű járatot vájtak a kemény sziklába. Abból eredően, hogy a 30-as években még nem álltak rendelkezésre igazán korszerű nehézgépek, a sziklafalak megmunkálásához leggyakrabban dinamitot használtak. A legekben bővelkedő Hoover-gát adatai közül az egyik legmeghökkentőbb, hogy az építéshez hozzávetőlegesen 4000 tonnányit használtak fel a robbanóanyagból.

Miután az első adag betont 1933. június 6-án kiöntötték, a betonozás gyakorlatilag szünet nélkül, napi 24 órán át zajlott. Technológiai szempontból az egyik legérdekesebb megoldást a beton hűtésére dolgozták ki a mérnökök, ugyanis felismerték, hogy a helyszínen uralkodó magas környezeti hőmérséklet a kötés nehézségekbe ütközne. Ezt ellensúlyozandó a betonblokkokon csöveket vezettek keresztül, melybe hideg vizet pumpáltak. A 220 méter magas, legmasszívabb pontján pedig ugyanilyen vastag szerkezet végül 1935 májusára készült el, az avatásra pedig Franklin D. Roosevelt elnök jelenlétében került sor ugyanezen év szeptemberének végén.

Kézenfekvő névválasztás 

A befejező munkákat és a turbinák üzembe helyezését követően az erőmű végül 1936-ban kezdte meg a termelést. Fontosságát jól mutatja, hogy akkoriban Los Angeles villamosenergia-igényének több mint 70 százalékát a Hoover-gát elégítette ki (ez az érték napjainkban is 6 százalék körül mozog), ezzel nagyban hozzájárulva az „angyalok városának” fejlődéséhez. A Colorado folyó felduzzasztásával létrejött Mead-tó vízfelület szempontjából a Balatont is kenterbe veri, ezzel a mai napig Amerika legnagyobb mesterséges állóvize. Több névváltoztatást és az ezzel kapcsolatos politikai csatározásokat követően a gát végül 1947-ben vette fel végérvényesen Hoover elnök nevét.

Gazdasági szerepe mellett az erőmű az évtizedek során valóságos turistaparadicsommá vált, és aki első ízben jár Las Vegasban, rendszerint a gátat is felkeresi. A helyszínen természetesen minden igényt kielégítő látogatóközpont, vezetett túrák, ajándékbolt és éttermek várják az érdeklődőket, de az aktív kikapcsolódást kedvelők is megtalálják számításukat a Mead-tavon, a környék pedig sétarepülések keretében a levegőből is megszemlélhető.

(Fotók: www.facebook.com/theHooverDam)