Repülőrajtot vett az XCMG munkagépek forgalmazása idehaza

Egy korábbi cikkünk kapcsán kaptunk megkeresést a Targonca Trade Kft.-től, mi pedig örömmel tettünk eleget az meghívásnak, mivel kíváncsiak voltunk az általuk forgalmazott XCMG munkagépekre. Már csak azért is, mert Magyarországon egyedüliként ők értékesítettek eddig nagyméretű elektromos homlokrakodót.

Mint a magyarországi építőgép-kereskedők jelentős része, a Targonca Trade is a rendszerváltás utáni években látta meg a napvilágot. Kezdetben japánból importált targoncák szervizelését, nagyjavítását, értékesítését végezte az ajkai székhelyű családi vállalkozás, és e tevékenység sikerét jól jelzi, hogy az 1994-es indulást követően a hétfős létszám négy éven belül több mint triplájára gyarapodott. Ezzel párhuzamosan a vállalkozás kezdte kinőni az ajkai központot is, ebből fakadóan megkezdődött az országos lefedettség kiépítése: sorra nyíltak a mai napig is meglévő szervizközpontok Szegeden, Budapesten, majd Miskolcon, melyekhez később egy siófoki telephely csatlakozott, míg a nyíregyházi centrum létesítése jelenleg van folyamatban. Mindezek ellenére nem szorult háttérbe a Targonca Trade bölcsője, az ajkai létesítmény sem, ahol 2002-ben új épületegyüttest adtak át 1300 négyzetméteren. Ugyancsak nagy ugrás volt, hogy 2006-ban a cégnek a HELI targoncák kizárólagos forgalmazásával sikerült bővítenie kínálatát.

A képek a Targonca Trade 2000 Kft. ajkai telephelyén készültek

Színre lép az XCMG

Mint vendéglátónk részéről Pákey Bence munkagép üzletágvezető elmondta, az évek során folyamatosan gyűlt a tapasztalat földmunkagépek javításával is, ami egy idő után kitűnő szakmai alapot teremtett a hasonló eszközök forgalmazásához. A Targonca Trade csapata végül 2022 márciusában látta elérkezettnek az időt, hogy felvegye a kapcsolatot az XCMG-vel, mely csakhamar meghozta gyümölcsét, hiszen még ugyanennek az évnek a nyarán megérkeztek az első kínai gépek Ajkára.

Európai színvonalú szolgáltatások

A kezdeti időszak legnagyobb kihívása abban rejlett, hogy a más piacon már jelentősebb hírnévvel rendelkező XCMG márkát megismertessék a magyar vevőkkel, kiépítve a szükséges bizalmat. Számos kérdés érkezik például az igencsak felértékelődött értékesítés utáni szolgáltatásokról, de a Targonca Trade munkatársai magabiztos, megnyugtató választ tudnak adni: az XCMG Europe németországi központjából 24 órán belül megérkezhet Magyarországra a kívánt alkatrész – természetesen abban a ritka esetben, ha nem található hazai raktáron, hiszen az ajkai központú cég e tekintetben is felkészült. Már tudják, milyen alkatrészekből kell leginkább raktáron tartani, új modellek érkezésekor pedig más országok tapasztalatai alapján építik fel az itthoni készletet.

Eközben a szerelők oktatását és sikeres vizsgáztatását a német központ helyett Ajkán ejtették meg gyári mérnökök irányítása alatt. Szintén az XCMG forgalmazása adott lökést a szervizkocsi-flotta bővítésének, hiszen az akár 4 méter hosszú munkahengerek csak a nemrég vásárolt VW Crafterben férnek el, míg a cég saját 26 tonnás tehergépkocsija akkor jön jól, ha a javításra szoruló gépet célszerűbb beszállítani a műhelybe.

A napjainkban Xuzhou Construction Machinery Group (azaz XCMG) néven ismert vállalat története 1943-ig nyúlik vissza, első toronydarujukkal pedig 1957-ben álltak elő. Bár másféle munkagépeket is gyártottak, sokáig daruspecialisták maradtak, így az 1990-es évek elejére már jelentős szereplőnek számítottak ezen a piacon. A márka ekkor kezdte meg exporttevékenységét, így 1992-ben már jelen voltak a müncheni bauma kiállításon, ezzel egyidőben pedig elindult a saját fejlesztésű forgókotrók gyártása is. Jelenleg az XCMG Kína legnagyobb építőgép-gyártója, világviszonylatban pedig a tekintélyes harmadik helyet foglalja el.

1,8 és 125 tonna között

Mikor a termékkínálatról érdeklődtünk, még az üzletágvezető memóriáját is alaposan próbára tettünk, hiszen rengeteg gép szerepel a repertoárban. Forgókotrókból például az 1,8 tonnás miniktől egészen az 125 tonnás óriásokig tudnak rendelni, és mint Pákey Bence büszkén megjegyezte, az utóbbi is egy hónapon belül átvehető. Hasonlóan széles a skála az XCMG kiváló homlokrakodóiból is, melyek üzemi tömegben 6,3 és 55 tonna közé esnek, míg csúszókormányzású „féltestvéreik” legnagyobbika 5 tonnás. Ugyancsak számos változat áll rendelkezésre teleszkópos rakodógépekből és kotró-rakodókból is, míg a személyemelők közül a legkomolyabb modell szédítő 70 méteres magasságba képes felemelni kosarát.

Útépítéshez gréderek, illetve 2,6 és 18 tonna közti hengerek is szerepelnek az XCMG palettáján, de kitakarás nélküli közműépítéshez is kínál megoldásokat a cég horizontális irányított fúrógépek formájában. Egészen más kategóriát képviselnek a CFA- és Kelly-fúrásra alkalmas cölöpözőgépek, melyek közül a legkisebb is 50 tonnát nyom, a csúcsot pedig a 120 tonnás monstrumok testesítik meg. Sőt, az sem akadály, ha a vevőnek pofás-, törő- vagy osztályozógépre, esetleg hulladéktömörítőre van szüksége.

21 tonnás elektromos homlokrakodó Dunaföldvárról

A nyíregyházi központtal működő GOF Hungary Kft.-nek kiemelten fontos a fenntartható jövő, ezért a legújabb, legkörnyezetbarátabb technológiákat használják a termelésben. A mezőgazdasági vállalatcsoport dunaföldvári telephelyének fő profilja a búzamalom, mintegy 50 ezer tonna lisztet állítanak elő évente.

A cégen belüli „zöldítési folyamat” mintegy 10 évvel ezelőtt kezdődött elektromos targoncák vásárlásával, tudtuk meg Lengyel Tamás malomigazgatótól. Később a gázüzemű terményszárítót kiváltották és faapríték-tüzelésű szárításra tértek át. A telephelyeken napelemparkokat is építettek, amiből jelenleg a cégcsoport energiafogyasztásának 25-30%-át elő tudják állítani. A dunaföldvári telephelyen van a legnagyobb árumozgás, 80-100 ezer tonna terményt kell megmozgatni évente, ezért tették le a voksukat egy nagyméretű elektromos homlokrakodó mellett, amit a saját napelemparkjuk lát el energiával. A HELI targoncák után ezt szintén a Targonca Trade-től vásároltak meg.

A 21 tonnás XCMG CX968-EV elektromos rakodógép nemcsak az országban, de Európában is az első, így nagyon kíváncsiak voltunk, milyenek az eddigi üzemeltetési tapasztalatok.

A gép tavaly ősszel érkezett hozzánk, az igazi megmérettetést az idei betakarítási időszak jelenti majd, állítja Lengyel Tamás. Aki hozzáteszi, hogy: az eddigi tapasztalatok nagyok jók, 7,5 köbméteres kanállal felszerelve minimum 6 órát lehet vele dolgozni ­– a 12 hektáros a telephelyen –, átlagban 1500 tonna árut mozgat meg, 60 kamion megrakodására alkalmas. Az ergonomikus fülke és a kezelőszervek testreszabhatósága mellett az XCMG elektromos homlokrakodója olyan praktikus megoldásokat is kínál, hogy az akkumulátor önmagát portalanítja, az egyes cellák cserélhetők, arról nem is beszélve, hogy a gép szervizigénye is alacsonyabb egy hasonló méretű dízel homlokrakodóhoz képest, teszi még hozzá Lengyel Tamás.

Út- és térkőépítés minikkel

A Kóbor Trans Kft. 1994 közepén alakult meg Celldömölkön. Kezdetben közúti áruszállítás volt a cég fő tevékenységi köre, ami később kibővült a térkövezéssel. Ez utóbbihoz kisebb méretű építőgépekre van szükség, Kóbor Ádám 2022 novemberében tette le a voksát a Targonca Trade mellett, amikor a cég megvásárolta az első XCMG XE55E midikotrót.

A közel 6 tonnás gépet útépítéseknél, hibafeltárásoknál és térkövezésnél egyaránt használjuk, tudtuk meg a tulajdonostól. Nagyon jó a kapcsolat a forgalmazóval, a szervizzel és alkatrészellátással nem volt gond, annyira elégedettek vagyunk a géppel, hogy év elején vásároltunk még egy XCMG midikotrót.

Gyors kiszolgálás

Látogatásunk óta némiképp hosszúra nyúlt a cikk elkészítésének folyamata, és az utolsó pillanatban érkezett az információ, hogy egy ügyfél május 2-án rendelte meg a 27 tonnás XCMG XE260EN lánctalpas kotrót, amit az Targonca Trade négy nappal később már le is szállított a vevő tárnoki telephelyére, jóllehet azt a gyártó hollandiai raktárából kellett kiszállítani. Időközben már meg is érkeztek az első fotók, hogy a gép munkába állt.

Bármilyen kérdés merülne fel, keressék nyugodtan Pákey Bencét az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36306887193

E-mail: trading@targoncatrade.hu

(A cikk megjelenését a Targonca Trade 2000 Kft. támogatta.)