Tovább bővült a JCB X-szériás kotrócsaládja

Idén októberben ismét meghívást kaptunk a JCB angliai központjába, hogy személyesen ismerkedhessünk meg a nagynevű gyártó legújabb termékeivel – köztük több olyan modellel is, melyek hazánkban is komoly érdeklődésre tarthatnak számot.

Megérkezett a JCB X145

Csakúgy, mint legutóbbi látogatásunkkor, az újdonságok közül ismét egy kotróé volt a főszerep, ám a tavasszal leleplezett 370X-szel szemben ezúttal egy kisebb géppel bővült a JCB méltán népszerű X-szériája. A 145XR láncos kotró a gépcsalád második rövidített forgóvázú tagja. A méretben hasonló, ellenben hagyományos kialakítású 140X-nél 27 százalékkal kisebb farsöprés révén a figyelemreméltó teljesítményt a gyártónak sikerült kompakt méretekkel ötvöznie, ráadásul mindezt úgy, hogy megtartották a többi X-sorozatú kotróról ismerős teljes értékű fülkét. Kiépítéstől függően az újdonság üzemi tömege 15 és 18 tonna között alakul, a kétrészes gémmel pedig 6,167 méteres ásómélység, illetve 9,230 méteres vízszintes kinyúlás érhető el. A sajtórendezvény idején igazi ködös angliai idő volt, ez látszik is a képeinken, de a bemutató így még a szokottnál is izgalmasabbra és sejtelmesebbre sikeredett.

A JCB-nél semmit nem bíztak a véletlenre, így a burkolat alatt a már jól bevált Dieselmax 448 motor 108 lóerős változatát találjuk. Persze dőreség lenne azt hinni, hogy e téren nem történt fejlesztés: a közvetlen befecskendezéses turbódízelt áthangolták, ennek köszönhetően nem csupán az üzemanyagfogyasztás csökkent mintegy 10 százalékkal, de a zajszint is alacsonyabb lett. Mint vendéglátóink kihangsúlyozták, üzemeltetési szempontból nagy könnyebbséget jelenthet, hogy a hidraulikarendszer szűrőit elegendő 2000 üzemóránként cserélni.

Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
previous arrow
next arrow

Az új kotró le se tagadhatná a rokonságot a korábban megismert JCB X-gépekkel, ami az ülésbe huppanva is egyértelmű. Tanúsíthatjuk, hogy a Command Plus fantázianevű fülke valóban párját ritkítóan tágas, és az ajtót becsukva a zajszint is meggyőzően alacsony.

A brit gyártó joggal büszke a 10 collos érintőképernyős kijelzőn futó JCB UX operációs rendszerre, melynek segítségével pont olyan egyszerűen személyre szabható a környezet, mintha egy személyautóban ülnénk. Példának okáért 25 felhasználói profilt lehet beállítani, melyekhez szabadon társíthatók a kívánt beállítások, emellett már mobiltelefonunk telefonkönyve is tükrözhető a képernyőn. Ugyancsak figyelemreméltó, hogy a kulcsnélküli indítás és a légkondicionáló mellett a kettős kamerarendszer is az alapfelszereltség része. Felár ellenében egyebek mellett hűtött-fűtött prémium ülés, 14 LED-es fényforrást tartalmazó munkalámpa-csomag és 360 fokos kamerarendszer is rendelhető.

PRO modellek a forgóvázás teleszkópos rakodóknál

Ezzel együtt nem az új kotró volt az egyetlen munkagép a rendezvényen, mely a magyar építőipar szereplői számára is csábító lehet. A korántsem legfényesebb hónapjait élő szektoron belül viszonylag jól teljesít az ipari ingatlanok kivitelezése, a JCB forgóvázas teleszkópos rakodói pedig többek közt épp e területen érzik otthon magukat. A modellpalettát felfelé bővítő 558-210R PRO és 558-260R PRO megnövelt emelési kapacitással, gazdagabb alapfelszereltséggel, valamint hároméves garanciával keresi a vevők kegyeit.

A duó két tagjának 21, illetve 26 méteres maximális emelési magasságához 5,8 tonnás legnagyobb terhelhetőség párosul, ami 300 kg növekedést jelent. A PRO modellek sztenderd színvilágát viselő forgóvázas gépekhez a gyártó felár nélkül biztosít egy sor hasznos kiegészítőt: így a vásárlók a biztonsági csomagként például oldalra és hátrafele néző kamerákat és hatékonyabb, fehér zajjal működő tolatásjelzőt kapnak, míg a komfort csomagba tartozó légkondicionálót és fűtött, légrugós ülést alighanem a gépkezelők fogják igazán értékelni.

Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
previous arrow
next arrow

Hasonlóan a 145XR kotróhoz, a két új rakodógépbe is 4,8 literes Dieselmax motor kerül, de a turbódízel teljesítménye itt már 150 Le, míg a 600 Nm csúcsnyomaték már 1500-as fordulaton rendelkezésre áll.

Ha már a PRO modelleknél tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a JCB egy újfajta emelőkosárral is előrukkolt, melyet kimondottan ehhez a rakodógép-családhoz fejlesztettek ki. Az eszköz terhelhetősége 1 tonna, szélessége pedig 2,5 métertől egészen 4,4 méterig variálható. Hogy tökéletes legyen az integráció, a rakodógép gémje és a váz forgatása a kosárból is irányítható.

Nagyobb emelési magasság az új Teletruknál

A JCB rendezvényének keretében ízelítőt kaptunk egy merőben más kategóriát képviselő emelőgépből is. Az október második felében bevezetett TLT 30-22E HL Teletruk a cég egyedülálló teleszkópos villástargonca-választékát gyarapítja egy újabb elektromos modellel. Hajtásrendszerét és 80 voltos akkumulátorát a már hosszabb ideje kapható típusoktól örökölte, ami azt jelenti, hogy egyetlen feltöltéssel az új Teletruk akár nyolc órát üzemelhet. A 3 tonnás terhelhetőséghez itt azonban már 4,4 méteres emelési magasság társul. Ha mindehhez hozzátesszük a teleszkópos gémet és a kivételes mozgékonyságot, a TLT 30-22E HL számos területen állja meg a helyét a mezőgazdaságtól a logisztikai ágazaton át a hulladékkezelésig, így még több felhasználónál válthatja le a hagyományos dízelmotoros targoncákat.

Intelli-gens fejlesztések a JCB-től

Túl az új modelleken, angliai látogatásunk alatt több olyan előremutató fejlesztést is megismerhettünk, melyek segítségével még több hozható ki a JCB gépeiből. A vállalat felsőkategóriás homlokrakodóihoz például minden korábbinál pontosabb digitális raksúlymérő érkezett Intelliweigh néven, míg a Lever Steer opció révén a rakodógépek mostantól a kormánykerék helyett az üléstől balra elhelyezett joystickkel is irányíthatók. Emellett – hogy a kisebb homlokrakodók se maradjanak ki a jóból – immár az elektromos JCB 403E is rendelhető zárt fülkével. E verziót leginkább hideg éghajlatú országokba szánja a gyár, ezért az első-hátsó szélvédőn kívül az ülés is fűthető, és lehetőség van a beltér töltés közbeni előmelegítésére is.

Végezetül két igazi high-tech újdonságról is beszámolhatunk. Intellisense fantázianéven új, mesterséges intelligencián alapuló gyalogosfelismerő rendszer érkezett a Loadall teleszkópos rakodógépekhez, míg egy apró (mindössze 68x32x16 mm méretű és 50 g súlyú), bluetooth-os eszköz felhelyezésével szinte bármilyen tárgy integrálható a JCB LiveLink flottakezelő rendszerébe. Így jelenhetnek meg a LiveLink-ben szerelékek, konténerek, sőt, akár kéziszerszámok is mérettől, funkciótól és márkától függetlenül.