Ezt ne hagyd ki az idei Baumán

Aki járt már nagyobb építőgép-kiállításon, bizonyára tisztában van vele, hogy a hatalmas rendezvényhelyszíneket igazi kihívás töviről-hegyire bejárni – vagyis minden standot tüzetesen felfedezni gyakorlatilag lehetetlen küldetés. Hogy megkönnyítsük a Baumára kilátogatók dolgát, az alábbiakban három olyan szokatlan látnivalóra szeretnénk felhívni a figyelmet, amiket – szerintünk – vétek lenne kihagyni.

Nagyot fordul a kotró-rakodókkal a világ

A francia Mecalac mindig is egyedi, különutas megoldásairól volt ismert az építőgépek világában. Konvenciókkal szakító filozófiájukat jól példázza a legutóbbi, 2022-es Baumán még prototípusként szereplő, kereskedelmi forgalomban pedig tavaly óta kapható Revotruck. Továbbgondolva a 6 és 9 tonnás változatban kapható dömper meghatározó jegyét, a franciák idén is nagy dobással érkeznek Münchenbe: elkészült ugyanis a Revo990 kotró-rakodó, melynek legfőbb attrakciója a gombnyomásra elforduló fülke.

Napjainkban a nagy gyártók egyébként is komoly hangsúlyt fektetnek a gépkezelők kényelmére, a Mecalac viszont még ehhez képest is extrát nyújt. Ahelyett, hogy az ülést forgatná attól függően, hogy a kotró avagy a rakodó funkciót kívánja használni, a fülkében helyet foglaló kezelőnek mindössze egyetlen gombot kell megnyomnia, hogy a komplett kabin elforduljon 90 vagy 180 fokkal. Azt talán mondanunk sem kell, hogy ezzel a Revo990 világelső, hisz hasonló kialakítású kotró-rakodóval eddig senki sem hozakodott elő.

Egyelőre koncepciómodellel állunk szemben, így nem ismert a piaci bevezetés dátuma, csupán a Revotruck leleplezése és árusítása közt eltelt két év adhat némi támpontot. A műszaki jellemzőkről eddig szintén nem árult el részleteket a cég, de ha tippelnünk kéne, azt mondanánk, a 9 tonnás, négykerék-kormányzású TLB990 modell lehetett a fejlesztés kiindulópontja. A Revo990 világpremierje mellett a Mecalac több mint 25 gépe lesz látható a kültéri kiállítás 711/2. számú standján.

Ha Pókember munkagép lenne

Aki élőben látta, biztosan nem felejtette el egyhamar a Menzi Muck pókkotrójának bemutatóját a három évvel ezelőtti Baumán. A svájci specialista standján az M545x típus kápráztatta el a nézőket, mely a cég háromtagú kotrókínálatának legnagyobb, legerősebb tagja.

Annak érdekében, hogy mindenfajta talajon megkapaszkodhasson, a gép négy lábának végein a kerekek mellett karomszerű letalpalók is helyet kaptak, míg a csápok mindegyike hidraulikusan állítható a fülkéből – méghozzá egymástól függetlenül, igen tág határok közt, és szinte minden irányban. Ezzel párhuzamosan a gémszerkezet a kitolható kanálszárral szintén meghökkentő tornamutatványokra képes. E megoldások segítségével a bizarr kinézetű kotró olyan helyeken (például árkokban, rézsűkön, partoldalakon) is gond nélkül bevethető, ahol hagyományos társai már réges-rég elvéreznének.

Az már szinte csak hab a tortán, hogy a bámulatos hajlékonyság mellett a 13,5 tonnás M545x teljesítményébe is nehezen lehetne belekötni: négyliteres Deutz dízelmotorja maximum 156 lóerőt képes kipréselni magából, behúzott kanálszárral az emelési kapacitás eléri a 9,5 tonnát, a terepre kihegyezett konfiguráció dacára pedig 15 km/h a maximális menetsebesség.

Szerencsére a Menzi Muck az idei Baumán is napi 5-7 dinamikus bemutatóval tervez a kültéri kiállítóterület 719/11-es standján – szerintünk mindenképp érdemes lesz elcsípni az egyiket.

Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
previous arrow
next arrow

Minek nevezzelek?

Inkább szokatlan formája és fura műszaki megoldásai, semmint látványos kinézete miatt érdemes időt szakítani a Liebherr S1 Vision tanulmányára, ha a német cég standján járunk. A leginkább egy minidömper és egy Segway szerelemgyerekének tűnő apró szállítójármű természetesen csupán koncepciómodell – és bár csodálkoznánk, ha ebben a formában valaha sorozatgyártásba kerülne, kuriózumnak nem utolsó.

A koncepció alapja, hogy a Liebherr az alapokig csupaszította le a bányákban használatos szállítójárműveket, csupán a legszükségesebb részegységeket hagyva meg. Ezt olyannyira komolyan vették, hogy mindössze egy tengely és két kerék maradt. Először bizonyára mindenkiben ugyanaz a kérdés vetődik fel: mi garantálja a dömper stabilitását? Nos, a német gyártó szerint az erről gondoskodó automata szintezőrendszer nemhogy sima talajon, de még nehéz terepen, emelkedőkön és lejtőkön is meggátolja a borulást, a teher billentésekor pedig szintén automatikusan nyíló talpak szavatolják a stabilitást. Fülkének szintén nem látjuk nyomát, ami nem csoda, hiszen önvezető, elektromos géppel állunk szemben.

Ami az előnyöket illeti, a két kerékkel a dömper helyben képes fordulni, kialakításából adódóan pedig minden alkatrészéhez könnyű hozzáférni. Jóllehet a kiállításon az S1 legkisebb változata lesz látható, mely 220 kg terhet cipelhet, a jármű elméletben szabadon skálázható, így a legnagyobb verzió nagyjából 131 tonnával terhelhető.

A Bauma innovációs díjára is jelölt S1 Vision a Liebherr egyéb gépei mellett a 809–810. számú kültéri standon lesz megtalálható.

Hasznos tudnivalók látogatóknak

A Bauma 2025. április 7. hétfőtől április 13. vasárnapig várja a látogatókat az alábbi címen:

Am Messeturm, 81829 München, Németország

Napi nyitvatartás, térkép, jegyvásárlás és további hasznos információk: https://bauma.de/

(Fotók: Liebherr, Menzi Muck, Mecalac)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.