Nagyot fordul a kotró-rakodókkal a világ
A francia Mecalac mindig is egyedi, különutas megoldásairól volt ismert az építőgépek világában. Konvenciókkal szakító filozófiájukat jól példázza a legutóbbi, 2022-es Baumán még prototípusként szereplő, kereskedelmi forgalomban pedig tavaly óta kapható Revotruck. Továbbgondolva a 6 és 9 tonnás változatban kapható dömper meghatározó jegyét, a franciák idén is nagy dobással érkeznek Münchenbe: elkészült ugyanis a Revo990 kotró-rakodó, melynek legfőbb attrakciója a gombnyomásra elforduló fülke.
Napjainkban a nagy gyártók egyébként is komoly hangsúlyt fektetnek a gépkezelők kényelmére, a Mecalac viszont még ehhez képest is extrát nyújt. Ahelyett, hogy az ülést forgatná attól függően, hogy a kotró avagy a rakodó funkciót kívánja használni, a fülkében helyet foglaló kezelőnek mindössze egyetlen gombot kell megnyomnia, hogy a komplett kabin elforduljon 90 vagy 180 fokkal. Azt talán mondanunk sem kell, hogy ezzel a Revo990 világelső, hisz hasonló kialakítású kotró-rakodóval eddig senki sem hozakodott elő.
Egyelőre koncepciómodellel állunk szemben, így nem ismert a piaci bevezetés dátuma, csupán a Revotruck leleplezése és árusítása közt eltelt két év adhat némi támpontot. A műszaki jellemzőkről eddig szintén nem árult el részleteket a cég, de ha tippelnünk kéne, azt mondanánk, a 9 tonnás, négykerék-kormányzású TLB990 modell lehetett a fejlesztés kiindulópontja. A Revo990 világpremierje mellett a Mecalac több mint 25 gépe lesz látható a kültéri kiállítás 711/2. számú standján.

Ha Pókember munkagép lenne
Aki élőben látta, biztosan nem felejtette el egyhamar a Menzi Muck pókkotrójának bemutatóját a három évvel ezelőtti Baumán. A svájci specialista standján az M545x típus kápráztatta el a nézőket, mely a cég háromtagú kotrókínálatának legnagyobb, legerősebb tagja.
Annak érdekében, hogy mindenfajta talajon megkapaszkodhasson, a gép négy lábának végein a kerekek mellett karomszerű letalpalók is helyet kaptak, míg a csápok mindegyike hidraulikusan állítható a fülkéből – méghozzá egymástól függetlenül, igen tág határok közt, és szinte minden irányban. Ezzel párhuzamosan a gémszerkezet a kitolható kanálszárral szintén meghökkentő tornamutatványokra képes. E megoldások segítségével a bizarr kinézetű kotró olyan helyeken (például árkokban, rézsűkön, partoldalakon) is gond nélkül bevethető, ahol hagyományos társai már réges-rég elvéreznének.
Az már szinte csak hab a tortán, hogy a bámulatos hajlékonyság mellett a 13,5 tonnás M545x teljesítményébe is nehezen lehetne belekötni: négyliteres Deutz dízelmotorja maximum 156 lóerőt képes kipréselni magából, behúzott kanálszárral az emelési kapacitás eléri a 9,5 tonnát, a terepre kihegyezett konfiguráció dacára pedig 15 km/h a maximális menetsebesség.
Szerencsére a Menzi Muck az idei Baumán is napi 5-7 dinamikus bemutatóval tervez a kültéri kiállítóterület 719/11-es standján – szerintünk mindenképp érdemes lesz elcsípni az egyiket.
Minek nevezzelek?
Inkább szokatlan formája és fura műszaki megoldásai, semmint látványos kinézete miatt érdemes időt szakítani a Liebherr S1 Vision tanulmányára, ha a német cég standján járunk. A leginkább egy minidömper és egy Segway szerelemgyerekének tűnő apró szállítójármű természetesen csupán koncepciómodell – és bár csodálkoznánk, ha ebben a formában valaha sorozatgyártásba kerülne, kuriózumnak nem utolsó.
A koncepció alapja, hogy a Liebherr az alapokig csupaszította le a bányákban használatos szállítójárműveket, csupán a legszükségesebb részegységeket hagyva meg. Ezt olyannyira komolyan vették, hogy mindössze egy tengely és két kerék maradt. Először bizonyára mindenkiben ugyanaz a kérdés vetődik fel: mi garantálja a dömper stabilitását? Nos, a német gyártó szerint az erről gondoskodó automata szintezőrendszer nemhogy sima talajon, de még nehéz terepen, emelkedőkön és lejtőkön is meggátolja a borulást, a teher billentésekor pedig szintén automatikusan nyíló talpak szavatolják a stabilitást. Fülkének szintén nem látjuk nyomát, ami nem csoda, hiszen önvezető, elektromos géppel állunk szemben.
Ami az előnyöket illeti, a két kerékkel a dömper helyben képes fordulni, kialakításából adódóan pedig minden alkatrészéhez könnyű hozzáférni. Jóllehet a kiállításon az S1 legkisebb változata lesz látható, mely 220 kg terhet cipelhet, a jármű elméletben szabadon skálázható, így a legnagyobb verzió nagyjából 131 tonnával terhelhető.
A Bauma innovációs díjára is jelölt S1 Vision a Liebherr egyéb gépei mellett a 809–810. számú kültéri standon lesz megtalálható.
Hasznos tudnivalók látogatóknak
A Bauma 2025. április 7. hétfőtől április 13. vasárnapig várja a látogatókat az alábbi címen:
Am Messeturm, 81829 München, Németország
Napi nyitvatartás, térkép, jegyvásárlás és további hasznos információk: https://bauma.de/
(Fotók: Liebherr, Menzi Muck, Mecalac)