Kínai nagyvállalat építette meg Dél-Dalmácia kapuját

A magyarok körében évek óta Horvátország a legnépszerűbb nyári úti cél, ennél fogva a déli határainktól légvonalban mindössze 320 kilométerre található Pelješac hidat bizonyára számos olvasónk szemügyre vehette már személyesen, sőt, sokan talán át is keltek rajta.

Kettészakadt ország

A világ jelentős közlekedési műtárgyainak kapcsán többször is megemlíthettük, hogy megépítésük ötlete akár évszázadokkal ezelőttre nyúlik vissza. Nos, a Pelješac híddal egészen más a helyzet, melynek okait a közelmúlt történelmében kell keresnünk. Amikor az 1990-es évek elején Horvátország és Bosznia-Hercegovina kikiáltották függetlenségüket, majd a véres polgárháborút követően Jugoszlávia darabokra szakadt, a tengerparti Neum városának térsége bosnyák kézben maradt – ezzel a földsávval biztosítottá vált ugyan Bosznia adriai kijárata, azonban Horvátország északi része és déli csücske között megszűnt a szárazföldi összeköttetés.

Nem is csoda, hogy a délszláv háború utáni konszolidációt követően horvát politikusok már 1997-ben javaslatot tettek egy átkelő megépítésére, melyen keresztül helyreállt volna a szárazföldi kapcsolat a dél-dalmát régióval. A tervnek további lökést adott, hogy 2003-ban déli szomszédunk felvételét kérte az Európai Unióba: innentől csak idő kérdése volt Horvátország csatlakozása a schengeni övezethez, amivel a boszniai határellenőrzés és átkelés jóval körülményesebbé vált volna. Idő közben egy tenger alatti alagút ötlete is felvetődött, míg mások a drága műtárgyak ellen kardoskodva kompokkal kívánták megoldani a problémát, ám a horvát állam végül az eredetileg becsültnél magasabb költségek dacára is a ferdekábeles híd megépítése mellett kötelezte el magát.

Döcögős kezdetek

Az előkészítést és tervezést követően 2007 nyarán kiírták a közbeszerzési eljárást, majd a nyertes konzorcium még ugyanebben az évben megkezdte a munkákat az északi hídfőnél. Az öröm azonban nem tartott sokáig: a 2008-ban begyűrűző világgazdasági válság nyomán a finanszírozás bizonytalanná vált, a kivitelezés lelassult, majd a horvát kormány 2012-ben felbontotta a szerződést a kivitelezővel. A munka határozatlan időre leállt. Végül csak öt évvel később írták ki az új tendert, melynek végén a China Road and Bridge Corporation által vezetett konzorcium örülhetett. Beszédes adat, hogy a korábbi 260 millió helyett ekkor már 420 millió euróra rúgtak a becsült költségek.

Előkészületek földrengésveszélyes övezetben

Mint a próbafúrások rávilágítottak, a teherbíró rétegek jellemzően 80 méterrel a tengerfenék alatt húzódtak, ezért már a cölöpözés sem volt gyerekjáték. Összesen 31.000 tonna acél felhasználásával 146 cölöp készült, melyeket egytől egyig hajóval szállítottak a helyszínre Kínából. Ezek falvastagsága 40 és 60 mm között, míg hosszuk 36 és 130,6 méter között változott, azonban meg kell jegyezni, hogy a 100 m feletti hosszúságú cölöpök aránya meghaladta a 70 százalékot. További érdekesség, hogy a legnagyobb, bő 130 méteres darab megdöntötte a leghosszabb előregyártott acélcölöp világrekordját.

Nem kevésbé volt összetett a cölöpfejek kivitelezése sem, melyhez a parton keszonokat építettek, majd azokat hajóval kiszállították és úszódaruval emelték a helyükre, hogy a lesüllyesztés és a tengervíz kiszivattyúzása után több ütemben megtörténhessen a kibetonozás.

Kezd testet ölteni a szerkezet

Csak ezután következhetett a laikusok számára is igazán látványos része a munkának, amikoris elkezdtek kiemelkedni a tengerből a pilonok. Miután az áthidalandó öböl szélessége a tengerszinten körülbelül 2140 méter, a szerkezet hossza a hídfők tengelyei között eléri a 2,4 kilométert. Érdemes megemlíteni, hogy az eredeti tervek más támaszkiosztással és jóval alacsonyabb szerkezeti magassággal számoltak, de ezt a bosnyák kormány nem találta megfelelőnek, és pert helyezett kilátásba. Áttervezést követően az öt fő támaszköz szélességét egyenként 285 métereben határozták meg, a hídpályát pedig 35 helyett 55 méteres magasságban vezették át az öböl szintje fölött, hogy minden időben akadálytalan legyen a hajózás Neum kikötője felé.

Érkeznek az acélelemek Kínából
Vasszerelés az egyik készülő pilonon
Pilonok különböző készültségi szinteken
Jól látszik a hídfő közelében tárolt acélpálya-elemek mérete
Munkaterület a déli hídfőnél
Jellegzetes kék színű ideiglenes állványzatok
Acélszekciót emel az úszódaru
Helyére kerül az előző képen látható elem
A legutolsó elem ünnepélyes beemelése
Készen a hordógurításra
Elérkezett a hídavatás napja
Az elmaradhatatlan tűzijáték
A horvát posta által a megnyitás alkalmából kiadott bélyeg
Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
 
next arrow
Érkeznek az acélelemek Kínából
Érkeznek az acélelemek Kínából
Vasszerelés az egyik készülő pilonon
Vasszerelés az egyik készülő pilonon
Pilonok különböző készültségi szinteken
Pilonok különböző készültségi szinteken
Jól látszik a hídfő közelében tárolt acélpálya-elemek mérete
Jól látszik a hídfő közelében tárolt acélpálya-elemek mérete
Munkaterület a déli hídfőnél
Munkaterület a déli hídfőnél
Jellegzetes kék színű ideiglenes állványzatok
Jellegzetes kék színű ideiglenes állványzatok
Acélszekciót emel az úszódaru
Acélszekciót emel az úszódaru
Helyére kerül az előző képen látható elem
Helyére kerül az előző képen látható elem
A legutolsó elem ünnepélyes beemelése
A legutolsó elem ünnepélyes beemelése
Készen a hordógurításra
Készen a hordógurításra
Elérkezett a hídavatás napja
Elérkezett a hídavatás napja
Az elmaradhatatlan tűzijáték
Az elmaradhatatlan tűzijáték
A horvát posta által a megnyitás alkalmából kiadott bélyeg
A horvát posta által a megnyitás alkalmából kiadott bélyeg
previous arrow
next arrow

Kínai acélból

Csakúgy mint a cölöpök, az ortotróp acél felszerkezet elemei is Kínában készültek. A két kiválasztott alvállalkozó a csaknem 35.000 tonnás acélszerkezet legyártásáért 50-50 százalékos részarányban felelt, és a 156 elem Horvátországba szállítását követően ők végezték a 12-56 méteres szekciók helyszíni szerelését, hegesztését is. A híd felvezető szakaszainak acélelemeit egy 1000 tonna teherbírású úszódaru emelte a helyükre, majd a szárazföld feletti szekciókat egy speciális, előre megépített állványrendszeren betolták a hídfők irányába, hogy ott összehegesszék őket. Ezzel párhuzamosan a közbülső pilléreknél kiegyensúlyozott konzolos módszerrel készült a hídpálya, vagyis a pillérektől mindkét irányba szimmetrikusan építették ki a szerkezetet, miközben csatlakoztatták a kábeleket. Az újabb elemek beemeléséről a hídpálya peremére telepített daruk gondoskodtak, melyeket folyamatosan áttelepítettek a legszélső acélszekciókra azok hegesztését követően. Végül következhetett az összekötő szakaszok beépítése: ezeket némileg túlméretesre gyártották, és – az aktuális hőmérséklet, illetve a már beépített elemek geometriájának függvényében – már a szállítást végző uszályon vágták méretre közvetlenül a beemelést megelőzően.

Garanciális problémák?

A Pelješac híd átadása után mindössze két évvel, 2024 nyarán látott napvilágot, hogy a pilléreken megjelentek az első repedések, sőt mi több, számuk folyamatosan nő. Bár az illetékesek igyekeztek lehűteni a kedélyeket, és hangsúlyozták, hogy csupán felületi repedésekről van szó, melyek semmilyen módon nem befolyásolják a szerkezet állékonyságát és a forgalom biztonságát, a horvátok körében a híd ára és szimbolikus státusza miatt komoly felháborodást váltott ki az ügy. A legfrissebb hírek szerint az állami szervek a kivitelező bevonásával keresik a megoldást.

Hídavatás népünnepéllyel

A befejező munkákat és próbaterheléseket követően a Pelješac hidat és a kapcsolódó úthálózatot 2022. július 26-án adták át ünnepélyesen a forgalomnak, ezzel szimbolikusan újraegyesítve Horvátország északi régióit Dél-Dalmáciával. Az átkelésért nem szükséges hídpénzt fizetni, ráadásul az új átkelő révén létrejött közlekedési folyosó mindössze 4,5 kilométerrel hosszabb, mint a Bosznia-Hercegovinán átvezető, két határátkelést igénylő útvonal. A híd egy csapásra turistalátványossággá is vált, ami természetesen nem érte meglepetésként a megrendelőt, aki a déli és északi hídfőnél is kilátópontokat alakított ki – ha valaki nyaralás közben a környékre vetődik, mindenképp érdemes felkeresni ezek valamelyikét.

(Fotók: China Road and Bridge Corporation – crbc-croatia.com; Ponting – www.ponting.si)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.