Ekkora teljesítményű és méretű masinákkal városi környezetben nem találkozunk, ezért sok esetben még elképzelni is nehéz, milyenek lehetnek élőben. Szerencsére a munkánkból adódóan időről-időre megfordulunk bányákban, nagy építkezéseken, és örülünk, ha lehetőségünk nyílik arra, hogy olyan ritka gépeket mutassunk be olvasóinknak mint a Volvo nagyágyúja, az L350H típusú homlokrakodó.
Több, másik izgalmas gép mellett tavaly április óta teljesít szolgálatot egy Volvo L350H a Colas Északkő tállyai kőbányájában. Ha a méreteiről van szó, akkor tényleg nehéz szóban érzékeltetni, de talán sokat elárul, hogy ez a gyártó legnagyobb homlokrakodója, az önsúlya több mint 56 tonna, az abroncsai egyenként körülbelül 1 tonnásak, az átmérőjük pedig eléri a 2 métert.
Ahol a méret is lényeg
Természetesen egy jó adag, kötelezően előírt normának meg kell felelniük, de érezhető, hogy a nagy gyártók maguktól is törekednek arra, hogy az új modellek minden területen felülmúlják az előzőeket. A 2018-ban piacra dobott Volvo L350H esetében beszédes adat, hogy elődjénél, az L350F-nél 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ami több, kimondottan a fogyasztás csökkentését szolgáló intelligens technológiai megoldásnak köszönhető. Ebbe tartoznak például a könnyebben megtölthető kanalak, amik segítenek, hogy kevesebb üzemanyag felhasználásával több anyagot tudjon megmozgatni a gép.
Továbbá fontos változás, hogy a gém leengedéséhez és billentéshez kevesebb folyadékra van szükség, így a hasonló mozgások közben a hidraulikaszivattyú hatékonyabban szolgálhat ki más funkciókat. A gépet Volvo D16 típusú dízelmotorral szerelték fel, ami már alacsony fordulaton is óriási nyomatékot tud leadni, emellett olyan automatikus leállítás funkcióval is el lehet látni – ez választható extra –, ami meggátolja, hogy a motor feleslegesen járjon egy hosszabb állásidő során. Szerintünk érdekes trükk az is, hogy a Volvo által kidolgozott eco pedál megnöveli az ellenállását, ha a gázpedál túlzott használatát érzékeli. Ezzel a gépkezelőket szeretnék gazdaságosabb használatra ösztönözni.
Minden követ megmozgat
Lássuk, mire is használnak egy ötven tonnás homlokrakodót, amelyik egy menetben akár közel 35 tonna anyagot is meg tud mozdítani. Amikor Tállyán jártunk, délelőtt a robbantott kőzet fal alatti rakodásánál találkoztunk a Volvo üdvöskéjével. A Volvo L350H homlokrakodó délután már a feldolgozó üzemben teljesített szolgálatot, ahol arra van szükség, hogy a kész vagy félkész zúzott követ nagytömegben, hatékonyan lehessen teherautókra, vagonokra pakolni vagy depózni.
Az ördög a részletekben lakozik
A gyártó bevallása szerint a gép megalkotása során elsősorban a termelékenység feljebb tornázására helyezték a hangsúlyt. Ennek érdekében az új generációs, terhelésérzékelő hidraulikarendszert úgy tervezték meg, hogy a gém gyorsabb fel-le irányú mozgása könnyebbé tegye a szerelékek használatát és csökkentse a ciklusidőket. Ha pedig a szerelékeknél tartunk, meg kell említeniünk, hogy a gép teljesítményét a Volvo eszközök széles skálája egészíti ki. Ezek mind méretben mind kialakításban passzolnak az L350H jellemzőihez (ideértve a gémszerkezet felépítését, a felszakítóerőt és az emelési kapacitást), és a kínálat úgy áll össze, hogy minden feladathoz rendelkezésre álljon a megfelelő eszköz. Legyen szó szemcsés anyagok rakodásáról, nagyobb tárgyak mozgatásról, vagy épp erdészeti feladatokról.
További extra, hogy a Volvo a szerelékek testreszabását is vállalja, ha a vevőnek ilyen igénye lenne. Ami a nagyméretű tárgyak mozgatását illeti, a komoly emelési kapacitás és a kiemelkedő stabilitás érdekében az L350H két kiegészítő készlettel – sztenderd és ipari – szerelhető fel, és ezeket egészítik ki a Volvo eszközei, melyek közt megtalálható többféle villa és gereblyekanál is. A tartósság is fontos szempont volt a fejlesztés során, ezért az L350H-t masszív vázszerkezettel és különleges Z-karos gémrendszerrel gyártották, amin minden csapszeg dupla szigetelést kapott. A nagy terhelhetőségű első-hátsó lengőtengelyek, illetve a hátsó tengely karbantartásmentes csapágyai pedig tovább növelik az alkatrészek élettartamát.
Ha további érdekes bányagépekre vagy kíváncsi, vagy érdekel hogy zajlik egy bányarobbantás, akkor nézz át a legújabb online tematikus oldalunkra, a mamutgepek.grundonline.hu-ra.