Ami Európának a Bauma, az Észak-Amerikának a ConExpo: a kontinens legnagyobb építőipari szakkiállítását hagyományosan Las Vegas-ban rendezik meg, ahol háromévente gyűlnek össze az építőipar és a kapcsolódó ágazatok (például a bányászat vagy a beton- és aszfaltipar) képviselői. Magától értetődően saját standdal vannak jelen a legnagyobb gépgyártók, de a seregszemle számos kisebb és feltörekvő piaci szereplőt is vonz az építő- és mezőgép-ágazatból. Így nem csoda az sem, hogy sok gyártó épp a ConExpóra időzíti legizgalmasabb újdonságainak bemutatását. A 2020-as rendezvényre már némileg rányomta a bélyegét az épp akkoriban kibontakozó koronavírus-világjárvány, ebből adódóan nagy volt a várakozás az idei show előtt, melyre március 14. és 18. között került sor. Úgy gondoljuk, a ConExpo végeztével érdemes számba venni – természetesen a teljesség igénye nélkül – a legfrissebb innovációkat, hiszen borítékolható, hogy több most bemutatott újdonságot nemsokára a munkaterületeken és a forgalmazók telephelyein láthatunk viszont.
Új márka új gépekkel
Az idei kiállításon talán a Doosan átnevezésével frissen létrejött Develon márka volt leginkább reflektorfényben. Az új márkanév bevezetésével párhuzamosan a Hyundai-leányvállalat egyértelműen valami igazán izgalmas attrakcióval szerette volna felhívni magára a figyelmet, ezért rögtön kettőt is elhoztak az X2 sorozat autonóm gépei közül. A DD100-CX dózerről és a DX225-CX láncos kotróról teljesen elhagyták a fülkét, ettől fogva kizárólag távvezérléssel vagy önvezető üzemmódban működtethetők – utóbbihoz a hajszálpontos GNSS navigáció nyújtja az alapot, míg a kotróra szerelt tiltrotátorral a földmunkák szinte teljes automatizációja is megvalósítható.
Automatizáció a tömörítés szolgálatában
Mintegy 40 különféle eszközzel érkezett Las Vegas-ba a tömörítőgép-specialista Bomag, melyek közt a legújabb zéró emissziós típusokon kívül ott volt az ötletesen ROBOMAG 2 névre keresztelt autonóm modell is. A cég BW 177 D simapalástú talajtömörítő hengerén alapuló gép munkaszélessége 1690 mm, önvezető működéséhez pedig GPS, lidar és pozíciószenzorok kombinációját használja. Hála a három technológia ötvözésének, a ROBOMAG teljesen önállóan, a legnagyobb biztonsággal dolgozhat a megadott munkaterületen, de távirányítású üzemeltetés is lehetséges.
Elektromos és autonóm újdonságok a Bobcatnél is
Az elmúlt év egyik legfelkapottabb iparági híre volt, hogy a Bobcat megépítette a világ első tisztán elektromos lánctalpas minirakodóját. A vállalat standját felkereső érdeklődők ezúttal ismét világújdonságot láthattak, hiszen a T7X technológiáira építve a gyártó mérnökei megalkották a csúszókormányzású S7X-et. Hasonlóan lánctalpas típustestvéréhez, az újdonság is bő 8 órát dolgozhat 60,5 kWh kapacitású akkumulátoráról, melynek teljes feltöltése nagyjából 10 órát vesz igénybe. Folytatva az autonóm üzemre képes gépek sorát, a Bobcat kiállította a RogueX-et is, amely egy nehezen kategorizálható kísérleti gép. Fontos kihangsúlyozni, hogy nem prototípusról van szó, vagyis a RogueX aligha fog sorozatgyártásba kerülni. Célja inkább egy sor innovatív funkció és technológia tesztelése, bemutatása, illetve a visszajelzések gyűjtése.
Amerikát is elérte a JCB hidrogénoffenzívája
A JCB az utóbbi néhány esztendőben hatalmas erőforrásokat fektetett a hidrogénüzemű gépek és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, melyekről mi is többször hírt adtunk – épp ezért volt a brit cég számára rettentően fontos, hogy a ConExpón első ízben mutatták be munkájuk gyümölcsét a nemzetközi színtéren. Annak ellenére, hogy a JCB erősen a hidrogénalapú technológiákra összpontosít, kínálatukban nem szorultak háttérbe az egyéb környezetbarát megoldások sem. Kisebb akkumulátoros-elektromos gépekből szinte páratlanul sokfélét kínálnak, de a tiszta dízelmotorok fejlesztéséről sem tettek le: talán hihetetlen, de a ma kapható, igazán korszerű gázolajos motorok nagyjából feleannyi szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a 2010-ben gyártottak.
Svédacél 5100 négyzetméteren
Bár a Volvo deklarált célja, hogy 2040-ig teljes mértékben fenntartható alternatívákkal váltsa ki a fosszilis tüzelőanyagokat, több mint 5000 négyzetméteres standjukon egy hagyományosabbnak mondható modell is nagy népszerűségnek örvendett a látogatók körében. A nehéz építőipari és bányászati célokra fejlesztett, 50 tonnás EC500 lánctalpas kotró egyelőre ugyan csak prototípusként volt jelen Las Vegasban, ám sorozatgyártása a tervek szerint még idén megkezdődik – többek közt az európai piacra is.
Az EC480E jelű elődmodellhez képest az újdonság teljesen átdolgozott fülkét kapott egyebek mellett nagyfelbontású monitorral, kulcsnélküli indítással és vezetéknélküli telefontöltővel, ami jól mutatja, miként szivárognak le a személyautós kényelmi extrák a munkagépek világába. A gépkezelők mellett a Volvo az üzemeltetők számára is igyekezett minél vonzóbbá tenni a kotrót, így a költségcsökkentés jegyében a hidraulikafolyadék csereperiódusa 2000 óráról 3000 órára tolódott ki, míg a hűtőrendszer továbbfejlesztése révén az EC500 forró éghajlati viszonyok közt is jobban megállja a helyét.
Hidrogén, gázolaj, biogáz: egyre megy
A Cummins fejlesztései Európában már csak azért is komoly érdeklődésre tarthatnak számot, mert az amerikai motorgyártó számos nagy építőgépipari vállalatnak beszállítója. Ebből kifolyólag nem is véletlen, hogy a most bemutatott új motorplatformjuk már az EU Stage VI emissziós normát is teljesíti. Igazi kuriózuma viszont abban áll, hogy többféle üzemanyaggal is működtethető: a 15 literes motorok közös blokkra épülnek, melyre különböző hengerfejek és üzemanyag-befecskendező rendszerek kerülhetnek attól függően, hogy a szóba jöhető tüzelőanyagok – hidrogén, biogáz, gázolaj vagy bioüzemanyagok – melyikével üzemel majd az adott egység. Legerősebb változata a hagyományos dízel, mely akár 650 lóerős teljesítményt és 3200 Nm nyomatékot képes kipréselni magából. A kiállításon elhangzott információk szerint a Cummins már dolgozik a sokoldalú motorplatform 6,7 literes és 9 literes változatain is.