2000. november 7. átlagos, nyugodt őszi keddnek indult Délkelet-Londonban, ez az idill azonban nem tartott sokáig. A reggeli órákban egy JCB kotró-rakodó jelent meg a Millennium Dome rendezvényközpontnál, ami önmagában még nem keltett túl nagy feltűnést, hisz a környéken több építkezés is folyt, így a munkagépek látványa nem számított szokatlannak. Mint csakhamar kiderült, ezúttal merőben másról volt szó.
A sárga kotró-rakodó áttörte a csarnok körüli külső kerítést, majd egyenesen az épület egyik oldalsó falát vette célba, könnyedén átszakítva azt. A fülkében az egyetlen kezelő helyett a novemberi napon négy fő foglalt helyet: a profi bűnbanda abban az évben már túl volt két (sikertelen) pénzszállító-rabláson, ám most sokkal nagyobb prédára fenték a fogukat.
A Millennium Dome ugyanis épp nagyszabású gyémántkiállításnak adott otthont, ahol a látogatók több rendkívül értékes drágakő mellett megtekinthették a 203,04 karátos Millennium Star gyémántot is, melynek becsült értéke elérte a 200 milliárd forintot.


A rendőri akció és a helyszínelés képei korabeli híradásokból
Akciófilmbe illő jelenetek
A golyóálló mellényt és gázálarcot viselő tettesek a JCB fülkéjéből előugorva azonnal akcióba léptek. Míg társai zavarkeltés céljából füstbombákat dobáltak szét, a támadók egyike a gyémántokat védő speciális üvegfalat vette kezelésbe. Először egy ipari szögbelövővel gyengítette meg a felületet, hogy aztán kalapáccsal fejezze be az elkezdett munkát. Csodák csodájára sikerrel járt, ezzel a banda néhány centire járt a mesés gazdagságtól.
Legalábbis ezt hitték. A gyémántokat elővigyázatosságból ugyanis már korábban másolatokra cserélték, ráadásul az üveg áttörésekor ott termett a közelben rejtőzködő több tucat állig felfegyverzett kommandós, és kattant a bilincs a csirkefogók kezén, miközben egyik bűntársukat a Temzén várakozó motorcsónakban csípték fülön.
Eleve kudarcra ítélt terv
Mint utóbb kiderült, a peches banda több tagja már korábban a hatóságok látókörébe került. Rejtett megfigyelésükkor a rendőröknek azonnal szemet szúrt, hogy háromszor is felkeresték a gyémántkiállítást, ráadásul minden esetben olyankor, mikor a Temze vízállása magas volt (ez a motorcsónakos meneküléshez lett volna elengedhetetlen).
A nyilvánvaló terepszemlék után már pofonegyszerű volt fényt deríteni a tervezett akció részleteire is. Tettükért az elkövetők 4 és 15 év közötti letöltendő börtönbüntetést kaptak. Hogy az egész sztori még filmbeillőbb legyen, spanyolországi villájában a hatóságok később letartóztatták a feltételezett mesterbűnözőt, akit az akció kitervelése mögött sejtettek, azonban bizonyítékok hiányában nem sikerült ellene vádat emelni.
Sorozatos feldolgozás az évfordulóra
A meghiúsult rablás 25. évfordulójához közeledve a Netfilxre április közepén került fel az esetet feldolgozó háromrészes minisorozat The Diamond Heist (magyarul: Londoni gyémántrablás) címmel, melynek elkészítése fölött többek közt Guy Ritchie bábáskodott. A sorozatot ugyan még nem láttuk, de az első vélemények és kritikák pozitívak – az viszont biztos, hogy a promóképen is kiemelt helyen szerepel az akció „igáslova”, a sárga JCB 3CX.

A JCB is lecsapott a lehetőségre
A 2001-ben lezajlott bírósági eljárás során a bandatagok beszámoltak az előkészületekről és a terv részleteiről is. Mint elmondták, a kotró-rakodóra azért esett a választásuk, mert azt alkalmasnak tartották kerítések és falak áttörésére, mégis viszonylag gyors és mozgékony volt, vagyis viszonylag rövid idő alatt értek volna a motorcsónakhoz, hogy kereket oldjanak – bűnözőkhöz illően egyébként a gépet is lopták az akcióhoz.
A JCB élelmes marketingesei meglátták az ügyben a lehetőséget, és a cég megszerezte a rabláshoz használt gépet (egy 3CX modellt), amit jelenleg is az eredeti, némileg viharvert állapotban őriznek. Ezzel párhuzamosan a hatalmas közérdeklődést kiváltó rablást meglovagolva kezdték hirdetni a típust „Az egyetlen része a tervnek, ami működött” szlogennel, míg egy másik reklám a Millennium Dome unalmasnak ítélt kiállításain élcelődött.


A pórul járt bűnözők félresikerült tervén, illetve a Millennium Dome kiállításain gúnyolódó reklámok