Az óriás homlokrakodó: Volvo L350H

Egy kőbányába mindig izgalmas ellátogatni, az élmény akkor válik teljessé, ha az ott szolgálatot teljesítő óriásgépeket is láthatjuk munka közben. Nekünk ilyen volt a Volvo L350H homlokrakodó.

Ekkora teljesítményű és méretű masinákkal városi környezetben nem találkozunk, ezért sok esetben még elképzelni is nehéz, milyenek lehetnek élőben. Szerencsére a munkánkból adódóan időről-időre megfordulunk bányákban, nagy építkezéseken, és örülünk, ha lehetőségünk nyílik arra, hogy olyan ritka gépeket mutassunk be olvasóinknak mint a Volvo nagyágyúja, az L350H típusú homlokrakodó.

Több, másik izgalmas gép mellett tavaly április óta teljesít szolgálatot egy Volvo L350H a Colas Északkő tállyai kőbányájában. Ha a méreteiről van szó, akkor tényleg nehéz szóban érzékeltetni, de talán sokat elárul, hogy ez a gyártó legnagyobb homlokrakodója, az önsúlya több mint 56 tonna, az abroncsai egyenként körülbelül 1 tonnásak, az átmérőjük pedig eléri a 2 métert.

Ahol a méret is lényeg

Természetesen egy jó adag, kötelezően előírt normának meg kell felelniük, de érezhető, hogy a nagy gyártók maguktól is törekednek arra, hogy az új modellek minden területen felülmúlják az előzőeket. A 2018-ban piacra dobott Volvo L350H esetében beszédes adat, hogy elődjénél, az L350F-nél 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ami több, kimondottan a fogyasztás csökkentését szolgáló intelligens technológiai megoldásnak köszönhető. Ebbe tartoznak például a könnyebben megtölthető kanalak, amik segítenek, hogy kevesebb üzemanyag felhasználásával több anyagot tudjon megmozgatni a gép.

Továbbá fontos változás, hogy a gém leengedéséhez és billentéshez kevesebb folyadékra van szükség, így a hasonló mozgások közben a hidraulikaszivattyú hatékonyabban szolgálhat ki más funkciókat. A gépet Volvo D16 típusú dízelmotorral szerelték fel, ami már alacsony fordulaton is óriási nyomatékot tud leadni, emellett olyan automatikus leállítás funkcióval is el lehet látni – ez választható extra –, ami meggátolja, hogy a motor feleslegesen járjon egy hosszabb állásidő során. Szerintünk érdekes trükk az is, hogy a Volvo által kidolgozott eco pedál megnöveli az ellenállását, ha a gázpedál túlzott használatát érzékeli. Ezzel a gépkezelőket szeretnék gazdaságosabb használatra ösztönözni.

Az óriás homlokrakodó: Volvo L350H

Minden követ megmozgat

Lássuk, mire is használnak egy ötven tonnás homlokrakodót, amelyik egy menetben akár közel 35 tonna anyagot is meg tud mozdítani. Amikor Tállyán jártunk, délelőtt a robbantott kőzet fal alatti rakodásánál találkoztunk a Volvo üdvöskéjével. A Volvo L350H homlokrakodó délután már a feldolgozó üzemben teljesített szolgálatot, ahol arra van szükség, hogy a kész vagy félkész zúzott követ nagytömegben, hatékonyan lehessen teherautókra, vagonokra pakolni vagy depózni.

Az ördög a részletekben lakozik

A gyártó bevallása szerint a gép megalkotása során elsősorban a termelékenység feljebb tornázására helyezték a hangsúlyt. Ennek érdekében az új generációs, terhelésérzékelő hidraulikarendszert úgy tervezték meg, hogy a gém gyorsabb fel-le irányú mozgása könnyebbé tegye a szerelékek használatát és csökkentse a ciklusidőket. Ha pedig a szerelékeknél tartunk, meg kell említeniünk, hogy a gép teljesítményét a Volvo eszközök széles skálája egészíti ki. Ezek mind méretben mind kialakításban passzolnak az L350H jellemzőihez (ideértve a gémszerkezet felépítését, a felszakítóerőt és az emelési kapacitást), és a kínálat úgy áll össze, hogy minden feladathoz rendelkezésre álljon a megfelelő eszköz. Legyen szó szemcsés anyagok rakodásáról, nagyobb tárgyak mozgatásról, vagy épp erdészeti feladatokról.

További extra, hogy a Volvo a szerelékek testreszabását is vállalja, ha a vevőnek ilyen igénye lenne. Ami a nagyméretű tárgyak mozgatását illeti, a komoly emelési kapacitás és a kiemelkedő stabilitás érdekében az L350H két kiegészítő készlettel – sztenderd és ipari – szerelhető fel, és ezeket egészítik ki a Volvo eszközei, melyek közt megtalálható többféle villa és gereblyekanál is. A tartósság is fontos szempont volt a fejlesztés során, ezért az L350H-t masszív vázszerkezettel és különleges Z-karos gémrendszerrel gyártották, amin minden csapszeg dupla szigetelést kapott. A nagy terhelhetőségű első-hátsó lengőtengelyek, illetve a hátsó tengely karbantartásmentes csapágyai pedig tovább növelik az alkatrészek élettartamát.

Ha további érdekes bányagépekre vagy kíváncsi, vagy érdekel hogy zajlik egy bányarobbantás, akkor nézz át a legújabb online tematikus oldalunkra, a mamutgepek.grundonline.hu-ra.