A Caterpillar 390 FL egy hasonló kategóriájú 10 éves gépet váltott le a bányában. A 90 tonnás kotrógép a bányaudvarban dolgozik, és a robbantott kőzet dömperekre rakodását végzi. Az 5,7 köbméter űrtartalmú XDS (Extreme Duty Spade) kivitelű sziklakanál 6-8 fordulóval rakja meg a folyamatosan cirkáló merevvázas dömpereket.
A tervezésénél a Caterpillar a gép által végzett termelékenység fokozását és az üzemeltetési költségek alacsonyan tartását helyezte előtérbe. Emiatt a gyártó C18 ACERT típusú motorjával szerelték fel, ami a teljesítmény, a megbízhatóság és takarékosság terén is remekel. Azonban, ha a teljesítményről beszélünk még fontosabb a fejlett hidraulikarendszere és az új Adaptive Control System (ACS) nevű szelepe. Ez utóbbi más alkatrészekkel összehangolva abban segít, hogy a kotró gyorsan, pontosan és hatékonyan tudjon működni egész nap, mialatt sok tonnányi anyagot mozgat meg. Kiemelkedő eredmény, hogy sikerült elérniük, hogy a 390D L modellel összehasonlítva 29 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt úgy, hogy a termelékenysége változatlan maradt.
A motorral kapcsolatban azt is fontos megjegyeznünk és jeleznünk, hogy B20 fokozatig biodízel és alacsony kéntartalmú gázolaj keverékével is üzemeltethető.
A stabilitásban is élen jár
A Caterpillar 390 FL változtatható nyomtávú járóműve rendkívül stabilnak tekinthető, emellett a csökkenthető szélessége szállításkor is előnyt jelent. A gyártó a tartósságra is nagy hangsúlyt fektetett: a lánctalp papucsok, lánckígyók, futógörgők, vezetőkerekek és áttételek mind nagyszilárdságú acélból készültek. A Cat GLT4 típusú lánctagok a vizet, a port és a szennyeződéseket kint, míg a zsírt bent tartják, így meg tudják védeni a mozgó alkatrészeket, aminek köszönhetően a haladás közbeni zajszint is normális keretek között tartható. A szervizigényt azzal is sikerült csökkenteniük, hogy a Cat Positive Pin Retention 2 névre keresztelt csapszegrögzítést alkalmazzák a gépen, ami megakadályozza a csapszegek elvesztését, kilazulásukat a lánctagokban, illetve csökkenti az egy-egy pontra ható igénybevételt is.
Gémek és kanálszárak
A 390FL sokoldalúsága és strapabírósága ezen a területen is tetten érhető. A gyártó mindegyiket belső merevítésekkel, feszültségmentesített kivitelben készíti, hogy extra tartósak legyenek. Ahhoz, hogy ezt elérjék, a minőség-ellenőrzési folyamat során ultrahangos vizsgálatnak vetik alá őket. A nagy igénybevételnek kitett részeknél – mint például a kanálszár és a gém végei, illetve a gém munkahenger környéke – masszív zártszelvények találhatók, amiket öntött és forgácsolt, több lemezből álló erősítésekkel láttak el.
Sokoldalúsága révén a Reach fantázianevű gém leginkább általános földmunkákhoz (például kotráshoz és rakodáshoz) ajánlott. Ezzel szemben a Mass névre keresztelt gémet inkább nehéz ipari alkalmazásokhoz, például kőzet megmozgatásához ajánlják. A gém és a kanálszár speciális geometriája miatt nagyobb ásóerő érhető el.
A kemény, nehéz körülmények közötti alkalmazás miatt ennek a gépnek is masszívnak kell lennie és bírnia a kiképzést. Azért, hogy ilyen téren ne legyen gond, a Caterpillar a 390 FL felsővázát több helyen megerősítette: például a fülke felfogatási pontjainál, illetve azoknál a részeknél, melyek jelentős igénybevételnek vannak kitéve. Ide sorolhatók a gém bekötési pontjai, valamint az ellensúly környéke is.
Ha további érdekes bányagépekre vagy kíváncsi, vagy érdekel hogy zajlik egy bányarobbantás, akkor nézz át a legújabb online tematikus oldalunkra, a mamutgepek.grundonline.hu-ra.