Befejeződött az M85-ös alagútjának lyukasztása

Több mint másfél éves fúrás után az M85 autóút Bécsi-dombi alagútjának déli járata elérte a nyugati oldalt, tehát megtörtént a járat lyukasztása – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a weboldalán.

A Bécsi-domb alatt átvezető 780 méter hosszú Bécsi-dombi alagutat az M85 autóút Fertőrákos – országhatár szakaszán, a 90. kilométerszelvény után alakítják ki – írják.

A fejtési munkálatok a déli (bal oldali) alagútnál kezdődtek meg még 2020 novemberében. Az alagútfejtés folyamatos 24 órás munkavégzéssel történik. A déli járatban átlagosan 1,3 méteres napi előrehaladást tudtak produkálni, a 2021 májusában megindított északi járatban pedig a keményebb kőzetek miatt a napi előrehaladás átlagos mértéke közel 1 méter – ismertették.

A tájékoztatás szerint az alagút zárt, bányászati építési módszer alkalmazásával készül azokon a szakaszokon, ahol ezt a geológiai viszonyok, illetve a megfelelő vastagságú takarás lehetővé teszi. Ahol ez a feltétel nem teljesül, ott nyitott építési módszerrel épül meg az alagút. Ilyenkor elkészül a szerkezet, majd visszatöltik a talajt.

Befejeződött az M85-ös alagútjának lyukasztása
Forrás: NIF

Az alagút nyugati oldalán 2022-ben kezdődött meg az alagút-portál bevágásának készítése. Mivel ez nagyon megközelíti a 84-es főutat, a kivitelező az építés idejére egy közel 1 kilométer hosszú, a főúttal egyenrangú ideiglenes terelőutat készített.

A déli alagútjárat július 1-én érte el a nyugati oldalt, vagyis ekkor történt meg a járat lyukasztása. Az északi (jobb oldali) járat jelenleg a 373 méteres alagútszelvénynél jár.

Az északi járat fejtését folytatják. Ott várhatóan az év végére történhet meg a lyukasztás. Közben megkezdődik a járatok előkészítése a vízszigetelés fogadására, valamint a végleges szerkezet építésének előkészítése, elindítása.

A szakaszon a gépjármű forgalom, a szükséges üzempróbák és hatósági eljárások lefolytatását követően várhatóan 2024 végén indulhat meg – közölte a NIF.

Forrás: NIF